STANOWISKO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO z dnia 31 maja 2019 r. w sprawie uchylenia art. 40f. ustawy telekomunikacyjnych oraz niektórych ustaw w związku z projektem ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych

Tytuł
STANOWISKO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO z dnia 31 maja 2019 r. w sprawie uchylenia art. 40f. ustawy telekomunikacyjnych oraz niektórych ustaw w związku z projektem ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
Data
2019-05-31

STANOWISKO

SEJMIKU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO

z dnia 31 maja 2019 r.

 

w sprawie uchylenia art. 40f. ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
w związku z projektem ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych ustaw   

 

Samorząd Województwa Podlaskiego jest właścicielem i operatorem Regionalnej Sieci Szerokopasmowej (SSPW WP), zbudowanej z 1885 km sieci światłowodowej i 181 węzłów telekomunikacyjnych. Województwo Podlaskie rokrocznie ponosi koszty opłat za umieszczenie infrastruktury SSPW WP w pasach drogowych w wysokości ok. 2,3 mln zł, co stanowi blisko 70% całkowitych kosztów utrzymania sieci.

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych ustaw w art. 2 pkt 3) lit. c) zakłada zmianę treści art. 40 ust. 8 ustawy o drogach publicznych poprzez wprowadzenie górnego limitu maksymalnej stawki opłaty rocznej za zajęcie 1 m² pasa drogowego przez obiekty i urządzenia infrastruktury telekomunikacyjnej do wysokości 20 zł (obecnie obowiązuje jednolita maksymalna wysokość stawki 200 zł).

 

Jednocześnie projekt tej ustawy w art. 2 pkt 5) przewiduje uchylenie art. 40f. ustawy o drogach publicznych, zgodnie z którym w przypadku ustalenia przez organ jednostki samorządu terytorialnego stawek opłat niższych niż stawki opłat, na podstawie których ustalono opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia infrastruktury telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne, właściwy zarządca drogi ustala z urzędu, w drodze decyzji, nową wysokość opłaty.

 

Oznacza to, że regulacja dotycząca obniżenia maksymalnej stawki dla infrastruktury telekomunikacyjnej do 20 zł/m²/rok pozostanie bez wpływu na obniżenie kosztów funkcjonowania Wojewódzkiej Sieci Szerokopasmowej, przy jednoczesnym uchyleniu art. 40f. ustawy o drogach publicznych. Decyzje administracyjne z wysokimi opłatami pozostaną w mocy na podstawie art. 16 kodeksu postępowania administracyjnego.   

 

Art. 40f. ustawy o drogach publicznych obowiązuje od 1 lipca 2016 roku i od tamtego czasu pozwolił na zmniejszenie kosztów funkcjonowania SSPW WP o blisko 21 tys. zł rocznie. Utrzymanie art. 40f. w mocy, przy jednoczesnym ograniczeniu stawek do 20 zł/m²/rok, pozwoli na osiągnięcie dalszych oszczędności szacowanych na minimalnie 545 tys. w skali roku. Jest wysoce prawdopodobne, że planowane uchylenie art. 40f. powodować będzie, iż obecni właściciele infrastruktury telekomunikacyjnej, nadal będą ponosić duże koszty z tytułu utrzymania własnych sieci, a regulacja obniżająca stawkę do 20 zł/m²/rok dotyczyć będzie wyłącznie nowobudowanych sieci telekomunikacyjnych.

        

Sejmik Województwa Podlaskiego, zaniepokojony projektowanymi zmianami, wyraża stanowisko o konieczności usunięcia art. 2 pkt 5) z projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw, uchylającego art. 40f. ustawy o drogach publicznych. Przyjęcie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustawy w projektowanym kształcie stać będzie bowiem w sprzeczności z jednym
z głównych założeń zmiany, tj. obniżeniem kosztów eksploatacji sieci telekomunikacyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powrót na początek strony