Zarządzenie 1/03

Zarządzenie Nr 1/03
Marszałka Województwa Podlaskiego
z dnia 26 czerwca 2003 r.

 

w sprawie zatwierdzenia organizacji wewnętrznej i szczegółowych zadań departamentów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

Na podstawie § 13 ust. 2 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku zarządza się, co następuje:

§ 1.

 

Zatwierdza się organizację wewnętrzną departamentów oraz szczegółowe zakresy zadań departamentów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku stanowiące załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Zobowiązuje się dyrektorów departamentów oraz kierowników komórek organizacyjnych Urzędu do zapoznania pracowników z postanowieniami niniejszego zarządzenia w terminie 14 dni od dnia jego podpisania.

§ 3.

Wykonanie zarządzenia powierza się Dyrektorowi Generalnemu, dyrektorom departamentów oraz kierownikom komórek organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

§ 4.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

Załącznik do Zarządzenia Nr 1/03
Marszałka Województwa Podlaskiego
z dnia 26 czerwca 2003 r.

Rozdział I
Postanowienia ogólne

 

§ 1.

Ilekroć w Zarządzeniu jest mowa o:

1) Sejmiku, Zarządzie, Marszałku, Wicemarszałku, członku Zarządu, Skarbniku, radnym - należy przez to rozumieć odpowiednio: Sejmik, Zarząd, Marszałka, Wicemarszałka, członka Zarządu, Skarbnika, radnego - Województwa Podlaskiego;
2) komisji - należy przez to rozumieć komisje stałe i doraźne Sejmiku Województwa Podlaskiego;
3) Wojewoda - należy przez to rozumieć Wojewodę Podlaskiego;
4) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku;
5) Województwie - należy przez to rozumieć jednostkę samorządu terytorialnego - Województwo Podlaskie;
6) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku;
7) dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego, Dyrektora Biura Informacji i Promocji Województwa oraz dyrektorów departamentów Urzędu;
8) departamencie - należy przez to rozumieć departament, Biuro Sejmiku Województwa Podlaskiego, Biuro Informacji i Promocji Województwa;
9) jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Podlaskiego.

Rozdział II
Organizacja wewnętrzna departamentów

 

§ 2.

1. W ramach Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego działają Oddziały Terenowe Biura w Łomży i w Suwałkach.
2. Oddział Terenowy Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego w Łomży przy znakowaniu spraw używa symbolu - BSW - I, natomiast Oddział Terenowy Biura w Suwałkach - BSW - II.

§ 3.

1. W Biurze Informacji i Promocji Województwa tworzy się:

1) Referat Promocji Województwa;
2) Referat Współpracy z Zagranicą;
3) Samodzielne Stanowisko ds. Biuletynu Informacji Publicznej.

2. Rzecznik Prasowy Marszałka Województwa przy znakowaniu spraw używa symbolu - BIP - I, Referat Promocji Województwa - BIP - II, Referat Współpracy z Zagranicą - BIP - III, Samodzielne Stanowisko ds. Biuletynu Informacji Publicznej - BIP - IV.

§ 4.

1. W Departamencie Organizacyjno-Prawnym i Kadr tworzy się:

1) Biuro Zarządu Województwa;
2) Referat Organizacyjny, Skarg i Kontroli;
3) Referat Kadr i Szkoleń;
4) Referat Administracyjno-Gospodarczy;
5) Referat Informatyki.

2. Biuro Zarządu Województwa przy znakowaniu spraw używa symbolu - OPK - I, Referat Organizacyjny, Skarg i Kontroli - OPK - II, Referat Kadr i Szkoleń - OPK - III, Referat Administracyjno-Gospodarczy - OPK - IV, Referat Informatyki - OPK - V.

§ 5.

1. W Departamencie Finansów tworzy się następujące referaty:

1) Referat Budżetu Województwa;
2) Referat Finansowo - Księgowy;
3) Referat Planowania i Analiz.

2. Referat Budżetu Województwa przy znakowaniu spraw używa symbolu - FN - I, Referat Finansowo - Księgowy - FN - II, Referat Planowania i Analiz - FN - III.

§ 6.

1. W Departamencie Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych tworzy się:

1) Referat Programowania i Monitorowania;
2) Referat Selekcji Projektów;
3) Samodzielne Stanowisko ds. Rozwoju Przedsiębiorczości i Rynku Pracy;
4) Samodzielne Stanowisko ds. Informacji, Promocji i Szkoleń.

2. Referat Programowania i Monitorowania przy znakowaniu spraw używa symbolu - PR - I, Referat Selekcji Projektów - PR - II, Samodzielne Stanowisko ds. Rozwoju Przedsiębiorczości i Rynku Pracy - PR - III, Samodzielne Stanowisko ds. Informacji, Promocji i Szkoleń - PR - IV.

§ 7.

1. W Departamencie Infrastruktury, Gospodarki i Ochrony Środowiska tworzy się następujące referaty:

1) Referat Infrastruktury Technicznej;
2) Referat Ochrony Środowiska.

2. Referat Infrastruktury Technicznej przy znakowaniu spraw używa symbolu - IGO - I, Referat Ochrony Środowiska - IGO - II.

§ 8.

1. W Departamencie Geodezji, Rolnictwa i Mienia tworzy się:

1) Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej;
2) Referat Regionalnej Polityki Rolnej i Gospodarki Wodnej;
3) Referat Mienia;
4) Wojewódzkie Biuro Wdrażania Programu (PAOW).

2. Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej przy znakowaniu spraw używa symbolu - WOD, Referat Regionalnej Polityki Rolnej i Gospodarki Wodnej - - GRM - I, Referat Mienia - GRM - II, Wojewódzkie Biuro Wdrażania Programu (PAOW) - GRM - III.

§ 9.

1. W Departamencie Zdrowia i Polityki Społecznej tworzy się następujące referaty:

1) Referat Nadzoru;
2) Referat Zdrowia;
3) Referat - Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.

2. Referat Nadzoru przy zna­kowaniu spraw używa symbolu - ZPS - I, Referat Zdrowia - ZPS - II, Referat - Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej - ZPS - III.

§ 10.

1. W Departamencie Edukacji i Kultury tworzy się następujące referaty:

1) Referat Edukacji;
2) Referat Kultury.

2. Referat Edukacji przy znakowaniu spraw używa symbolu - EK - I, Referat Kultury - EK - II.

§ 11.

1. W Departamencie Turystyki i Sportu tworzy się:

1) Referat Turystyki;
2) Samodzielne Stanowisko ds. Sportu;
3) Samodzielne Stanowisko ds. Rozliczeń.

2. Referat Turystyki przy znakowaniu spraw używa - DTS - I, Samodzielne Stanowisko ds. Sportu - DTS - II, Samodzielne Stanowisko ds. Rozliczeń - DTS - III.

Rozdział III
Szczegółowe zakresy zadań departamentów

 

§ 12.

Biuro Sejmiku Województwa Podlaskiego:

1. Do zadań Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego należą sprawy z zakresu przygotowania i obsługi administracyjno-technicznej sesji Sejmiku, posiedzeń komisji Sejmiku, Konwentu Przewodniczących Klubów Radnych, a w szczególności:

1) zapewnienie i przygotowanie sali na sesje i posiedzenia;
2) przygotowanie materiałów na sesję Sejmiku i dostarczenie radnym zaproszeń na sesję wraz z planowanym porządkiem sesji oraz kompletem materiałów;
3) sporządzanie protokołów z sesji Sejmiku oraz stenogramu z niektórych wystąpień radnych, z posiedzeń komisji Sejmiku, Konwentu Przewodniczących Klubów Radnych;
4) sporządzanie wykazu interpelacji złożonych przez radnych, wniosków i opinii komisji Sejmiku oraz przekazanie ich do realizacji (udzielenie odpowiedzi);
5) ewidencja uchwał i innych aktów Sejmiku, interpelacji i wniosków radnych;
6) prowadzenie rejestrów: uchwał Sejmiku, wniosków i opinii komisji Sejmiku, interpelacji i wniosków radnych, aktów prawa miejscowego i jego udostępnianie;
7) przekazanie po sesji podjętych uchwał Sejmiku właściwym organom nadzoru; odpowiednio do publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz departamentom;
8) opracowywanie projektów uchwał dotyczących spraw proceduralnych, planu pracy Sejmiku i jego organów, Statutu Województwa oraz projektów uchwał Przewodniczącemu Sejmiku i komisjom w ramach wykonywania przez nie inicjatywy uchwałodawczej;
9) sporządzanie list wypłat diet radnym;
10) współdziałanie i współpraca z Departamentem Organizacyjno- Prawnym i Kadr w zakresie obsługi wyborów do Sejmiku;
11) współdziałanie z departamentami i jednostkami organizacyjnymi w zakresie przygotowania materiałów i informacji dla potrzeb Sejmiku i radnych oraz koordynacja i nadzór nad terminowością przygotowania dokumentów.

2. Gromadzenie od radnych oświadczeń o stanie majątkowym, analiza danych zawartych w oświadczeniu majątkowym, przekazywanie jednego egzemplarza Urzędowi Skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania radnego, przekazywanie informacji zawartych w oświadczeniach do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej oraz sporządzanie do przedstawienia Sejmikowi informacji zgodnie z art. 27 c ust 12 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa.
3. Wykonywanie czynności zapewniających Przewodniczącemu Sejmiku kierowanie jego pracami.
4. Udzielanie radnym pomocy w wykonywaniu mandatu w zakresie ustalonym przez Sejmik i Przewodniczącego Sejmiku.
5. Sporządzanie sprawozdań o radnych na potrzeby Głównego Urzędu Statystycznego.
6. Prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem skarg i wniosków wpływających do Sejmiku.
7. Prowadzenie sekretariatu Sejmiku i Przewodniczącego Sejmiku.

§ 13.

Biuro Informacji i Promocji Województwa

1. Rzecznik Prasowy Marszałka Województwa opracowuje propozycje dotyczące treści, kierunków i form działalności prasowo-informacyjnej organów Województwa oraz zapewnia ich realizację.
2. Zadaniem Rzecznika Prasowego Marszałka Województwa jest w szczególności:

1) informowanie prasy o działalności, programach i wynikach pracy organów Województwa oraz zapewnianie dziennikarzom dostępu do informacji, w tym udzielanie - w granicach upoważnienia - odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową oraz przygotowywanie projektów odpowiedzi, których udziela bezpośrednio Marszałek;
2) interpretowanie i komentowanie, w granicach udzielonego mu upoważnienia, polityki organów Województwa;
3) podejmowanie działań zmierzających do należytego wykorzystania publikacji prasowych w pracy Urzędu i podległych mu jednostek organizacyjnych oraz zapewnienie udzielania odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową;
4) udzielanie podległym jednostkom organizacyjnym pomocy w działalności prasowo-informacyjnej;
5) analizowanie publikacji prasowych o tematyce związanej z zakresem działania organów Województwa;
6) przedstawianie ważniejszych publikacji Marszałkowi i Zarządowi;
7) opracowywanie publikacji przedstawiających stanowisko Marszałka, Zarządu w toczących się dyskusjach prasowych;
8) sprawowanie kontroli - z upoważnienia Marszałka - właściwego wykorzystania w pracy Urzędu wniosków i skarg zawartych w publikacjach prasowych oraz informowanie prasy o stanowisku Marszałka, Zarządu wobec opinii, propozycji i postulatów przedstawionych w środkach masowego przekazu.

3. Rzecznik Prasowy Marszałka Województwa wykonuje zadania określone w ust. 2 poprzez:

1) przekazywanie prasie komunikatów o decyzjach, programach i ważniejszych działaniach organów Województwa;
2) organizowanie oraz w miarę potrzeby, prowadzenie konferencji prasowych;
3) prezentowanie w środkach masowego przekazu i uzasadnianie działań organów Województwa oraz inspirowanie odpowiednich publikacji na te tematy;
4) ułatwianie dziennikarzom kontaktów z Marszałkiem, Wicemarszałkami oraz z członkami Zarządu;
5) opracowywanie publikacji przeznaczonych dla prasy, przedstawiających działalność Marszałka, Zarządu.

4. Rzecznik Prasowy Marszałka Województwa współpracuje z władzami oraz klubami stowarzyszeń i organizacji dziennikarskich, działającymi na terenie kraju.
5. Do zadań Biura Informacji i Promocji Województwa należy w szczególności:

1) prowadzenie spraw związanych z obsługą funkcji reprezentacyjnych Marszałka, Wicemarszałków i członków Zarządu:

a) organizowanie obsługi indywidualnych kontaktów Marszałka, Wicemarszałków i członków Zarządu z parlamentarzystami oraz z przedstawicielami organów administracji rządowej i samorządowej, organizacji gospodarczych, zawodowych i społecznych oraz innymi osobami,
b) współdziałanie z departamentami w organizowaniu konferencji i spotkań z udziałem Marszałka, Wicemarszałków i członków Zarządu, kompletowanie niezbędnych materiałów i dokumentów oraz obsługa narad organizowanych przez Marszałka, Wicemarszałków i członków Zarządu,
c) organizowanie i koordynowanie, w porozumieniu z departamentami, działań związanych z kontaktami Marszałka, Wicemarszałków i członków Zarządu ze związkami zawodowymi i partiami politycznymi;

2) organizacja i funkcjonowanie służby prasowej Marszałka:

a) współdziałanie z przedstawicielami środków masowego przekazu oraz informowanie ich o działalności i zamierzeniach Zarządu,
b) organizowanie kontaktów Marszałka, Wicemarszałków i członków Zarządu z dziennikarzami,
c) analizowanie publikacji i udzielanie wyjaśnień na krytykę prasową dotyczącą działalności Zarządu i pracy Urzędu,
d) prowadzenie i aktualizacja strony internetowej Województwa.

6. Do zadań Referatu Promocji Województwa należą sprawy z zakresu promocji Województwa, organizacji prezentacji Województwa, a w szczególności:

1) organizowanie promocji Województwa w kraju i za granicą;
2) tworzenie i realizacja rocznego Planu Promocji Województwa, w uzgodnieniu z departamentami;
3) współpraca z administracją rządową i samorządową dotyczącą promocji Województwa,
4) prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem i wydawaniem materiałów promocyjnych dotyczących Województwa oraz katalogów ofert współpracy gospodarczej zainteresowanych firm z terenu Województwa (foldery, wydawnictwa, informatory, oferty inwestycyjne);
5) organizacja, prowadzenie i koordynacja działań związanych z promocją województwa przy współpracy z departamentami, jednostkami samorządu terytorialnego oraz podmiotami zajmującymi się profesjonalnie promocją;
6) współpraca z Polskimi Ośrodkami Informacji Turystycznej w Europie w zakresie realizacji i koordynacji promocji Województwa;
7) współpraca z ambasadami Rzeczypospolitej Polskiej na świecie i ambasadami państw świata w Polsce w zakresie organizowania promocji regionu;
8) koordynacja organizowania konkursów, wystaw, targów promujących region wspólnie z lokalnymi instytucjami samorządu gospodarczego;
9) współdziałanie z Departamentem Finansów w sprawach rozdysponowania środków finansowych przeznaczonych na zadania promocyjne;
10) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń podmiotom na komercyjne wykorzystywanie Herbu Województwa, w tym prowadzenie rejestru podmiotów.

7. Do zadań Referatu Współpracy z Zagranicą należą sprawy z zakresu współpracy z samorządami lokalnymi i regionalnymi pozostałych województw, współpracy międzynarodowej, współpracy transgranicznej, a w szczególności:

1) współpraca z instytucjami administracji rządowej, samorządu terytorialnego, samorządu gospodarczego i innymi, w zakresie kontaktów zagranicznych i promocji Województwa;
2) inicjowanie, koordynacja i rozwijanie współpracy zagranicznej jednostek samorządu terytorialnego województwa i struktur organizacyjnych Urzędu;
3) opracowywanie projektów umów i porozumień międzyregionalnych;
4) koordynacja i monitoring realizacji zapisów umów i porozumień międzyregionalnych Województwa;
5) współpraca i pomoc samorządom lokalnym Województwa w poszukiwaniu partnerów zagranicznych;
6) współpraca z ambasadami Rzeczypospolitej Polskiej na świecie i ambasadami państw świata w Polsce w zakresie współpracy zagranicznej Województwa;
7) obsługa merytoryczna, organizacyjna i protokolarna wyjazdów zagranicznych Marszałka oraz oficjalnych wizyt delegacji zagranicznych;
8) współpraca z polskimi i zagranicznymi instytucjami i organizacjami wspierającymi współpracę międzynarodową;
9) współpraca z instytucjami administracji rządowej i innymi, realizującymi proces integracji Polski z Unią Europejską;
10) organizacja prac przedstawicieli samorządu województwa w ramach zadań Międzyrządowych Komisji ds. Współpracy Transgranicznej i Międzyregionalnej (polsko-litewskiej, polsko-białoruskiej, polsko-rosyjskiej, polsko-estońskiej, polsko-ukraińskiej, polsko-niemieckiej, polsko-flandryjskiej);
11) koordynacja kontaktów z partnerami w projektach międzynarodowych;
12) wykonywanie zadań wynikających z uchwały Sejmiku o Priorytetach Współpracy Zagranicznej Województwa Podlaskiego.

8. Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Biuletynu Informacji Publicznej należą zadania dotyczące dostępu do informacji publicznej, a w szczególności:

1) podejmowanie działań związanych ze współpracą z departamentami i innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w organizowaniu prac związanych z przygotowaniem i gromadzeniem informacji publicznej;
2) przesyłanie informacji na stronę internetową Biuletynu Informacji Publicznej;
3) redagowanie serwisu internetowego samorządu Województwa;
4) współpraca z administratorem obsługującym Biuletyn Informacji Publicznej;
5) merytoryczny nadzór nad archiwizacją dokumentów Biuletynu Informacji Publicznej.

§ 14.

Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr

1. Do zadań Biura Zarządu Województwa należą w szczególności sprawy z zakresu:

1) obsługi sekretarskiej Zarządu:

a) obsługa sekretarsko-biurowa Marszałka, Wicemarszałków i członków Zarządu, którą zapewniają sekretariaty Marszałka, Wicemarszałków i członków Zarządu,
b) prowadzenie kancelarii ogólnej Urzędu,
c) przyjmowanie i nadawanie telegramów, telefonogramów, dalekopisów, faksów oraz obsługa poczty elektronicznej,
d) udzielanie informacji interesantom, a w razie potrzeby kierowanie ich do właściwych departamentów lub stanowisk pracy;

2) obsługi posiedzeń Zarządu:

a) protokołowanie posiedzeń,
b) ewidencjonowanie uchwał Zarządu, w tym prowadzenie rejestru uchwał,
c) opracowywanie informacji o bieżącej pracy Zarządu,
d) opracowywanie kwartalnych sprawozdań z wykonania uchwał Zarządu,
e) udział w przygotowywaniu sprawozdań z wykonania uchwał Sejmiku,
f) przygotowywanie i opracowywanie analiz, informacji i sprawozdań dotyczących działalności Zarządu i pracy Urzędu, na potrzeby Sejmiku, radnych, posłów i senatorów oraz innych organów, w tym sprawozdania rocznego z działalności Zarządu,
g) koordynowanie wykonywania zadań wynikających z aktów prawnych Zarządu i Marszałka,
h) przekazywanie materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia przez Sejmik lub jego komisje do Biura Sejmiku w terminie określonym przez Biuro Sejmiku,
i) przekazywanie uchwał Zarządu właściwym organom nadzoru oraz departamentom i komórkom organizacyjnym Urzędu,
j) przekazywanie protokołów z posiedzeń Zarządu departamentom i komórkom organizacyjnym Urzędu,
k) gromadzenie, opracowywanie materiałów i aktualizacja danych przekazywanych do Biuletynu Informacji Publicznej dotyczących zadań Biura Zarządu Województwa.

2. Do zadań Referatu Organizacyjnego, Skarg i Kontroli należą sprawy z zakresu organizacji i funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:

1) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania Urzędu: w tym opracowywanie projektów uchwał dotyczących regulaminu organizacyjnego Urzędu, nadzoru poszczególnych członków Zarządu nad departamentami, zarządzeń Marszałka w sprawach organizacji i funkcjonowania Urzędu;
2) prowadzenie spraw dotyczących pełnomocnictw Zarządu oraz upoważnień udzielonych przez Marszałka w sprawach z zakresu administracji publicznej, w tym opracowywanie projektów upoważnień dotyczących podziału kompetencji pomiędzy poszczególnymi członkami Zarządu;
3) wdrażanie zasad instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt, przygotowywanie zmian w jednolitym rzeczowym wykazie akt;
4) prowadzenie centralnych rejestrów kancelaryjnych: skarg i wniosków, aktów wewnętrznych Marszałka, wydanych upoważnień i pełnomocnictw;
5) prowadzenie zbioru porozumień dotyczących prowadzenia zadań publicznych zawieranych przez Województwo z organami administracji rządowej i innymi jednostkami samorządu terytorialnego;
6) wykonywanie czynności związanych z wyborami do Sejmiku Województwa Podlaskiego, a w szczególności obsługa Wojewódzkiej Komisji Wyborczej (przygotowywanie aktów prawnych dotyczących rejestracji list kandydatów na radnych, projektów obwieszczeń, kart do głosowania);
7) prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem skarg i wniosków, w tym rejestracja skarg w rejestrze centralnym, przekazywanie skarg zgodnie z właściwością rzeczową;
8) przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w Urzędzie w zakresie: przestrzegania przepisów kpa, instrukcji kancelaryjnej, terminowości załatwiania skarg i wniosków, instrukcji archiwalnej; udzielanie instruktażu w sprawie zasad stosowania instrukcji kancelaryjnej oraz udział na polecenie Marszałka w kontroli zewnętrznej;
9) opracowywanie projektów rocznych planów kontroli na podstawie wniosków dyrektorów wykonujących czynności nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi;
10) prowadzenie i przechowywanie akt kontroli prowadzonych przez Referat;
11) prowadzenie zbioru dokumentacji przeprowadzanych kontroli zewnętrznych Urzędu, w tym protokołów kontroli, wystąpień pokontrolnych i odpowiedzi na zalecenia pokontrolne do Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej, Urzędu Kontroli Skarbowej, Wojewody Podlaskiego i innych;
12) sporządzanie informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli zewnętrznych i wewnętrznych ze wskazaniem niedociągnięć;
13) kontrola realizacji uchwał, wniosków oraz postanowień Zarządu;
14) opracowywanie projektów kwartalnych sprawozdań z wykonania uchwał Sejmiku;
15) gromadzenie, opracowywanie materiałów i aktualizacja danych przekazywanych do Biuletynu Informacji Publicznej dotyczących zadań Referatu.

3. Do zadań Referatu Kadr i Szkoleń należą sprawy z zakresu kadr i szkoleń, a w szczególności:

1) prowadzenie akt pracowniczych i ewidencji pracowników Urzędu pod względem osobowym;
2) prowadzenie całokształtu spraw związanych z zawieraniem, zmianą i rozwiązywaniem umów o pracę;
3) kierowanie pracowników na lekarskie badania wstępne, okresowe, kontrolne oraz na szkolenie wstępne z zakresu bhp;
4) ustalanie uprawnień pracowników do: dodatku za wieloletnią pracę, nagrody jubileuszowej i urlopu;
5) zgłaszanie pracowników Urzędu do ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych oraz współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w zakresie związanym z emeryturami i rentami pracowników;
6) ustalanie uprawnień pracowników Urzędu do dodatkowego wynagrodzenia rocznego;
7) nadzór nad sporządzaniem planu urlopów pracowniczych przez dyrektorów oraz przekazywanie ich do akceptacji Marszałka;
8) ewidencjonowanie nieobecności pracowników w pracy, nadzór nad prowadzeniem miesięcznych kart ewidencji czasu pracy;
9) współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie zatrudniania bezrobotnych i organizowania staży absolwenckich zgodnie z obowiązującymi przepisami;
10) współpraca z uczelniami w zakresie organizowania praktyk studenckich;
11) prowadzenie całokształtu spraw związanych ze szkoleniem pracowników Urzędu oraz podnoszeniem kwalifikacji w formach szkoleń, a w szczególności przygotowywanie umów w celu podnoszenia kwalifikacji w formach szkolnych i pozaszkolnych;
12) składanie propozycji w zakresie polityki kadrowej i płacowej Urzędu, w tym współpraca z Departamentem Finansów w zakresie planowania zatrudnienia i funduszu płac;
13) prowadzenie spraw związanych z obowiązującą sprawozdawczością z zakresu spraw osobowych;
14) sporządzanie analiz, sprawozdań, informacji wynikających z przepisów prawnych i zleconych dodatkowo przez Główny Urząd Statystyczny i inne jednostki;
15) prowadzenie całokształtu spraw związanych z planowaniem i wykorzystaniem środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
16) prowadzenie spraw związanych z rejestracją zbiorów danych osobowych i ich aktualizacją;
17) rozpatrywanie wniosków o udostępnianie danych osobowych ze zbiorów, których administratorem jest Marszałek;
18) nadzór nad przetwarzaniem danych osobowych przez pracowników zgodnie z prawem,
19) prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych wraz z nadanym identyfikatorem w systemie informatycznym;
20) określenie uprawnień osób zatrudnionych przy przetwarzaniu danych osobowych;
21) zgłaszanie administratorowi bezpieczeństwa informacji wszelkich zmian zakresu uprawnień osób zatrudnionych przy przetwarzaniu danych osobowych, konieczności modyfikacji lub wyrejestrowań użytkowników;
22) gromadzenie, opracowywanie materiałów i aktualizacja danych przekazywanych do Biuletynu Informacji Publicznej dotyczących zadań Referatu.

4. Do zadań Referatu Administracyjno - Gospodarczego należy w szczególności:

1) prowadzenie małej poligrafii;
2) prowadzenie archiwum zakładowego, w tym: licencjonowanie, organizowanie i przyjmowanie dokumentacji Urzędu oraz przejmowanie akt po zlikwidowanych jednostkach organizacyjnych i ich udostępnianie;
3) porządkowanie akt i sporządzanie sprawozdań z przejętej dokumentacji do Archiwum Państwowego;
4) administrowania mieniem i pomieszczeniami Urzędu;
5) zapewnienie właściwej ochrony mienia;
6) prowadzenie wszechstronnej obsługi techniczno - administracyjnej Urzędu, w tym organizacja transportu;
7) zaopatrzenie w artykuły, materiały biurowe i materiały eksploatacyjne na potrzeby Urzędu;
8) zapewnienie właściwej eksploatacji biurowego sprzętu technicznego, naprawa i konserwacja;
9) zamawianie, ewidencjonowanie pieczęci i stempli dla Urzędu oraz dzienników promulgacyjnych i prasy, w tym prowadzenie ewidencji wydawnictw i publikacji zakupionych na potrzeby Urzędu;
10) dokonywanie zakupów środków trwałych i wyposażenia biurowego zgodnie z planem wydatków i prowadzenie ewidencji ksiąg inwentarzowych środków trwałych i wyposażenia biurowego;
11) planowanie i prowadzenie zakupów inwestycyjnych Urzędu;
12) przeprowadzanie inwentaryzacji oraz rozliczenie ilościowe inwentaryzacji;
13) zapewnienie właściwego oznakowania siedziby i pomieszczeń Urzędu;
14) zabezpieczenie warunków materiałowo-technicznych zapewniających przeprowadzenie wyborów do Sejmiku i referendów;
15) prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej Urzędu oraz spraw związanych z nadzorem nad ochroną przeciwpożarową w jednostkach organizacyjnych,
16) prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych udzielanych przez Zarząd, a w szczególności:

a) planowanie zamówień publicznych,
b) prowadzenie czynności organizacyjno - technicznych związanych z udzielaniem zamówień publicznych,
c) przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
d) przygotowywanie projektów umów w sprawach zamówień publicznych;

17) gromadzenie, opracowywanie materiałów i aktualizacja danych przekazywanych do Biuletynu Informacji Publicznej dotyczących zadań referatu.

5. Do zadań Referatu Informatyki należą sprawy związane z obsługą informatyczną i teleinformatyczną Urzędu, a w szczególności:

1) wdrażanie, instalacja, administrowanie oraz zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemów informatycznych;
2) administrowanie wewnętrzną siecią komputerową oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania łączy teleinformatycznych;
3) administrowanie zasobami informacji gromadzonymi w bazach i w hurtowniach danych oraz systemem zarządzania wiedzą w Urzędzie;
4) zarządzanie systemem informatycznym, w którym są przetwarzane dane osobowe, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa ustawy o ochronie danych osobowych;
5) zarządzanie Samorządowym Portalem Informacyjnym Województwa Podlaskiego i portalem intranetowym;
6) zapewnienie sprawnego funkcjonowania sprzętu komputerowego w Urzędzie oraz bieżące wsparcie techniczne dla jego użytkowników;
7) realizacja polityki bezpieczeństwa systemów informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem archiwizacji zgromadzonych danych, bezpiecznego styku z internetem, ochrony antywirusowej danych;
8) gromadzenie, opracowywanie materiałów i aktualizacja danych przekazywanych do Biuletynu Informacji Publicznej dotyczących zadań Referatu.

6. Kierownikiem Referatu Informatyki jest Informatyk Województwa do zadań, którego należy również wdrażanie w województwie podlaskim strategii budowania społeczeństwa informacyjnego i systemów informatycznego wspomagania zarządzania jakością zgodnego z normą ISO (zarządzanie informacją).

§15.

Biuro Prawne

Do zadań Biura Prawnego należą sprawy z zakresu obsługi prawnej Urzędu:

1) opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym projektów aktów normatywnych wydawanych przez Sejmik, Zarząd i Marszałka;
2) udzielanie pracownikom Urzędu porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
3) opiniowanie projektów umów i porozumień zawieranych przez Województwo;
4) wydawanie opinii prawnych w sprawach budzących wątpliwości prawne;
5) przygotowywanie opinii do projektów ustaw i innych aktów prawnych przekazywanych do konsultacji Zarządowi;
6) informowanie Zarządu i departamentów o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie objętym działalnością Województwa, obsługa prawna Urzędu oraz nadzór nad stosowaniem prawa;
7) występowanie w charakterze pełnomocnika Sejmiku, Zarządu lub Marszałka w postępowaniu sądowym i administracyjnym;
8) udzielanie porad prawnych i wyjaśnień komisjom Sejmiku i radnym.

§16.

Samodzielne Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy

Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należą sprawy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności:

1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w Urzędzie;
2) sporządzanie i przedstawianie Marszałkowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w Urzędzie i jednostkach;
3) opracowywanie wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ustalanie zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, w drodze do pracy lub z pracy, sporządzanie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej tych wypadków;
5) organizowanie szkoleń z zakresu bhp pracownikom Urzędu;
6) współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami oraz ze społeczną inspekcją pracy;
7) współpraca z właściwymi jednostkami Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej i społecznymi inspektorami pracy w jednostkach organizacyjnych w zakresie spraw dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 17.

Departament Finansów

1. Do zadań Referatu Budżetu Województwa należą sprawy z zakresu budżetu Województwa, statystyki i sprawozdawczości, a w szczególności:

1) w zakresie realizacji budżetu:

a) przekazywanie podległym jednostkom informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji,
b) opracowywanie projektów uchwał Zarządu i Sejmiku w zakresie: układu wykonawczego Budżetu Województwa, planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, harmonogramu realizacji dochodów i wydatków, zmian w budżecie Województwa,
c) wprowadzanie zmian w planie dochodów i wydatków na podstawie uchwał Zarządu i Sejmiku,
d) zawiadamianie podległych jednostek organizacyjnych oraz departamentów Urzędu o dokonanych zmianach w budżecie;

2) w zakresie obsługi finansowo - księgowej budżetu:

a)współpraca z bankiem obsługującym rachunek budżetu,
b) prowadzenie ewidencji syntetycznej (dziennik główna) zgodnie z planem kont dla budżetu Województwa,
c) prowadzenie ewidencji analitycznej wg podziałek klasyfikacji budżetowej: dochodów i wydatków budżetu, rozliczenie dochodów i wydatków budżetowych podległych jednostek, rozrachunków z urzędami skarbowymi w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, pozostałych rozrachunków,
d) miesięczne uzgadnianie ewidencji syntetycznej z analityczną,
e) miesięczne sporządzanie zestawień obrotów i sald,
f) rozliczanie i przekazywanie środków finansowych podległym jednostkom;

3) w zakresie sprawozdawczości:

a) bieżąca analiza sprawozdań jednostkowych sporządzanych przez podległe samorządowi Województwa jednostki budżetowe, zakłady budżetowe oraz instytucje kultury wymaganych odpowiednimi przepisami prawa z zakresu sprawozdawczości budżetowej jak również według wzoru sporządzonego przez Departament Finansów, pod względem: zgodności z planem realizacji dochodów i wydatków, poprawności klasyfikacji budżetowej, przekraczania uprawnień w zakresie zaciągania zobowiązań, terminowości regulowania zobowiązań,
b) sporządzenie zbiorczych sprawozdań o dochodach, wydatkach, zakładach budżetowych, gospodarstwach pomocniczych, środkach specjalnych, funduszach celowych i bilansów rocznych,
c) sporządzanie sprawozdań o dochodach i wydatkach z zakresu zadań zleconych administracji rządowej,
d) rozliczanie dotacji celowych z budżetu państwa na zadania zlecone, powierzone i własne samorządu Województwa w okresach przewidzianych w obowiązujących przepisach prawa,
e) sporządzanie informacji i sprawozdań opisowych z wykonania budżetu Województwa.

2. Do zadań Referatu Finansowo - Księgowego należą sprawy z zakresu obsługi finansowo -księgowej Urzędu, a w szczególności:

1) prowadzenie ewidencji księgowej syntetycznej i analitycznej Urzędu w zakresie: dochodów i wydatków budżetowych, funduszu świadczeń socjalnych, sum depozytowych, środków specjalnych, środków na inwestycje, zaangażowania wydatków budżetowych;
2) prowadzenie ewidencji syntetycznej: Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych, Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym;
3) obsługa kasowa Urzędu;
4) współpraca z bankami obsługującymi rachunki Urzędu;
5) organizowanie właściwego obiegu dokumentów finansowo - księgowych i ich kontrola formalno - rachunkowa;
6) prowadzenie spraw związanych z wypłatą wynagrodzeń pracownikom Urzędu, a w szczególności: przygotowywanie list płac, sporządzanie deklaracji ZUS oraz podatkowych, rozliczanie zaliczek na podatek dochodowy, składek na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy, wystawianie zaświadczeń o zarobkach;
7) sporządzanie informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy pracowników Urzędu, a także osób otrzymujących wynagrodzenie na podstawie umów cywilno - prawnych;
8) zgłaszanie do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego osób wykonujących prace na podstawie umowy - zlecenie;
9) prowadzenie rozliczeń z tytułu umów cywilno-prawnych;
10) sporządzanie deklaracji i przekazywanie składek na PFRON;
11) prowadzenie spraw finansowo-księgowych związanych z delegacjami krajowymi i zagranicznymi, z wypłatą diet radnym;
12) prowadzenie ewidencji podatku VAT oraz rozliczanie podatku VAT;
13) wystawianie faktur VAT na podstawie dyspozycji z departamentów;
14) ewidencja analityczna środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
15) opracowywanie wniosków finansowych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz środków pozabudżetowych;
16) sporządzanie okresowych analiz, informacji i rocznych sprawozdań z wykonania planu finansowego Urzędu;
17) sporządzanie określonej przepisami prawa sprawozdawczości budżetowej i statystycznej;
18) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania.

3. Do zadań Referatu Planowania i Analiz należy w szczególności:

1) gromadzenie informacji od podległych Samorządowi Województwa jednostek i zakładów budżetowych oraz instytucji kultury informacji niezbędnych do prac nad planem budżetu, ich analiza, wyrażanie obiektywnej i niezależnej opinii, weryfikacja oraz opracowywanie i przekazywanie podległym jednostkom informacji celem opracowania planów finansowych;
2) opracowywanie i przekazywanie końcowych wniosków, informacji niezbędnych do opracowania budżetu województwa;
3) przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z załącznikami;
4) opracowanie informacji podległym jednostkom w celu opracowania planów finansowych;
5) ocena efektywności i gospodarności zarządzania finansowego;
6) badanie i porównywanie stanu faktycznego ze stanem pożądanym (planem) pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych;
7) analiza i wyrażanie opinii w sprawach wniosków dotyczących zmian w budżetach podległych jednostek;
8) analiza odchyleń wykonania planu, również nie stanowiących naruszenia dyscypliny finansów publicznych;
9) dokonywanie analiz sprawozdań finansowych spółek prawa handlowego, których Województwo jest wspólnikiem lub akcjonariuszem oraz instytucji kultury i osób prawnych nadzorowanych przez Województwo;
10) ocena efektywności gospodarowania mieniem będącym we władaniu podległych jednostek;
11) sporządzanie analiz porównawczych budżetu z innymi województwami.

4. Do zadań Głównego Księgowego Urzędu należy w szczególności:

1) przygotowanie projektów przepisów wewnętrznych oraz bieżących zmian dotyczących prawidłowego wykonywania zadań finansowo - księgowych;
2) kierowanie pracą Referatu Finansowo - Księgowego w zakresie:

a) organizacji księgowości i sprawozdawczości Urzędu jako jednostki budżetowej,
b) prawidłowego obiegu dokumentów księgowych dla potrzeb obsługi księgowej,
c) prowadzenia bieżącej kontroli wewnętrznej w zakresie prawidłowości dokumentacji księgowej i jej kompletności;

3) prowadzenie rachunkowości jednostki;
4) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
5) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
6) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
7) analizowanie realizacji planu finansowego Urzędu;
8) opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykonania planu finansowego Urzędu i jego analiz.

§18.

Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych

1. Do zadań Referatu Programowania i Monitorowania należy w szczególności:

1) współpraca z Instytucją Zarządzającą ZPORR (Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego) - Ministerstwem Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej ZPORR przy przygotowaniu ZPORR oraz przygotowywanie komponentu regionalnego ZPORR;
2) współpraca z Instytucją Zarządzającą ZPORR przy przygotowaniu Uzupełnienia Programu oraz przygotowywanie komponentu regionalnego Uzupełnienia programu odnoszącego się do Województwa;
3) przygotowywanie wniosków o wprowadzenie zmian do Uzupełnienia Programu i programu operacyjnego, przekazywanie - po uzyskaniu pozytywnej rekomendacji Komitetu sterującego - Podkomitetowi Monitorującemu komponentu regionalnego ZPORR, a następnie po pozytywnym zaopiniowaniu do akceptacji Komitetu Monitorującego ZPORR;
4) udział przedstawiciela jednostki w pracach Komitetu sterującego wyborem projektów oraz Komisjach oceniających wnioski (scoring committees);
5) współdziałanie w przygotowywaniu Programu Operacyjnego do Inicjatyw Wspólnoty (INTERREG) i Uzupełnienia Programów;
6) opracowanie projektu strategii rozwoju województwa oraz aktualizacja;
7) przygotowywanie projektów programów i kontraktów wojewódzkich oraz aktualizacja;
8) prowadzenie bieżących spraw związanych z polityką przestrzennego zagospodarowania Województwa;
9) wykonywanie czynności koordynujących działalność Podlaskiego Biura Planowania Przestrzennego w Białymstoku;
10) obsługa organizacyjna Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej przy Zarządzie;
11) zbieranie, przetwarzanie i analiza danych z przebiegu procesów i tendencji
gospodarczych w Województwie;
12) współpraca z administracją rządową w zakresie programowania i realizacji polityki regionalnej kraju;
13) gromadzenie (równolegle z Zespołem ds. monitoringu i raportowania w Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu komponentem wojewódzkim ZPORR w Urzędzie Wojewódzkim) kwartalnych raportów monitoringowych i zestawień wydatków oraz rocznych raportów z wdrażania działań wraz z zestawieniem wydatków, przygotowywane przez beneficjentów końcowych, w tym Instytucje Wdrażające w ramach komponentu wojewódzkiego ZPORR (w tym od WUP w zakresie wsparcia rozwoju zasobów ludzkich i RIF - w zakresie pomocy dla przedsiębiorstw, oraz od jednostki ds. koordynacji wdrażania projektów infrastrukturalnych w Urzędzie);
14) współuczestnictwo w przygotowaniu kwartalnych, rocznych raportów, a także raportu końcowego nt. wdrażania komponentu wojewódzkiego ZPORR (współpraca w tym zakresie z Zespołem ds. monitoringu i raportowania w Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu komponentem wojewódzkim ZPORR);
15) monitorowanie oddziaływania interwencji komponentu wojewódzkiego na sytuację społeczno - gospodarczą regionu (wskaźników oddziaływania realizowanych projektów) i przygotowywanie części raportu rocznego z wdrażania komponentu wojewódzkiego dotyczącego oddziaływania programu);
16) współpraca w zakresie przygotowania raportów ewaluacyjnych;
17) wprowadzanie danych do sytemu informatycznego SIMIK (zgodnie z wykonywanymi zadaniami);
18) sporządzanie wniosków o pomoc techniczną w ramach ZPORR i za pośrednictwem Instytucji Pośredniczącej (UW), przekazywanie do Instytucji Zarządzającej ZPORR (Ministerstwo Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej);
19) obsługa udziału przedstawiciela samorządu województwa w pracach regionalnego Podkomitetu Monitorującego ZPORR oraz krajowego Komitetu Monitorującego ZPORR;
20) opracowywanie raportów z realizacji programów i kontraktów wojewódzkich;
21) monitorowanie Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego;
22) stała weryfikacja sposobów osiągania celów strategicznych;
23) monitoring i ewaluacja programu Phare ESC;
24) obsługa Regionalnego Komitetu Sterującego do programu PHARE i innych programów;
25) koordynacja działań związanych z realizacją polityki rozwoju Województwa.

2. Do zadań Referatu Selekcji Projektów należy w szczególności:

1) prowadzenie punktu przyjęć wniosków na realizację projektów od potencjalnych Beneficjentów końcowych, w tym Instytucji Wdrażających zgłaszających szczegółowe propozycje wykorzystania środków przeznaczonych na wdrażane przez nie działania;
2) dokonywanie oceny kompletności wniosków złożonych na realizację projektów;
3) ocena kosztów kwalifikowalnych w ramach wniosku (w razie wątpliwości w tym zakresie zasięganie opinii Jednostki monitorująco - kontrolnej danego funduszu (ERDF lub ESF);
4) przekazywanie formalnie poprawnych projektów do sekretariatu Komitetu Sterującego wyborem projektów;
5) organizowanie i obsługa prac paneli ekspertów;
6) przedstawianie pod obrady Komitetu Sterującego wyborem projektów listy rankingowej projektów (na podstawie opinii paneli ekspertów);
7) zamawianie niezbędnych ekspertyz nt. przedłożonych projektów, zapraszanie ekspertów na posiedzenia Komitetu Sterującego;
8) przedstawianie do akceptacji Zarządowi listy wyselekcjonowanych projektów na podstawie rekomendacji Komitetu Sterującego;
9) przekazywanie wybranych projektów do Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu komponentem wojewódzkim ZPORR w Urzędzie Wojewódzkim w celu podpisania umów przez Wojewodę ze wskazanymi beneficjentami końcowymi, w tym Instytucjami Wdrażającymi o finansowanie projektów;
10) pełnienie funkcji sekretariatu Komitetu Sterującego wyborem projektów;
11) udział w komisjach oceniających wnioski (scoring committees) działających w ramach tych instytucji i decydujących o przyznaniu dofinansowania przedsiębiorstwom i instytucjom szkoleniowym, na etapie realizacji działań wdrażanych przez Instytucje Wdrażające: Regionalne Instytucje Finansujące (RIF) i Wojewódzkie Urzędy Pracy (WUP);
12) prowadzenie bazy danych potencjalnych projektów (większych) kwalifikujących się do współfinansowania z funduszy strukturalnych w regionie;
13) wprowadzanie danych do sytemu informatycznego SIMIK (zgodnie z wykonywanymi zadaniami);
14) wdrażanie programu Phare ESC;
15) koordynacja wdrażania projektów w ramach współpracy międzynarodowej.

3. Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Rozwoju Przedsiębiorczości i Rynku Pracy należy w szczególności:

1) realizacja działań związanych z rozwojem przedsiębiorczości w Województwie;
2) przygotowywanie okresowych analiz i ocen z sytuacji społeczno-gospodarczej regionu;
3) wykonywanie czynności koordynujących działalność agencji, w których samorząd województwa posiada udziały;
4) wykonywanie czynności koordynujących działalność Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku.

4. Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Informacji, Promocji i Szkoleń należy w szczególności:

1) rozpowszechnianie informacji na temat programów strukturalnych współfinansowanych przez Wspólnotę Europejską oraz promocja realizacji programów operacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem komponentu wojewódzkiego ZPORR, w tym między innymi:

a) przygotowywanie i dystrybucja materiałów informacyjnych nt. programów operacyjnych oraz uzupełnień programowych,
b) informowanie o możliwościach wsparcia z funduszy strukturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem projektów realizowanych w ramach komponentu wojewódzkiego ZPORR,
c) informowanie opinii publicznej o pracach Komitetu Sterującego wyborem projektów,
d) przekazywanie informacji dot. efektów wykorzystania środków strukturalnych w regionie;

2) opracowywanie sprawozdania o informacji i promocji ZPORR na terenie Województwa (część sprawozdania rocznego przygotowywanego przez Zespół ds. monitorowani),
3) prowadzenie punktu informacyjnego dla potencjalnych beneficjentów końcowych;
4) informowanie o możliwościach korzystania ze wsparcia z funduszy strukturalnych;
5) dystrybucja formularzy wniosków aplikacyjnych o środki z funduszy strukturalnych (w szczególności ERDF, ESF);
6) pomoc w wypełnianiu formularzy aplikacyjnych o środki z funduszy strukturalnych niezbędnych do zakwalifikowania projektów do realizacji;
7) informowanie o zasadach dotyczących współfinansowania projektów;
8) upowszechnianie informacji o Unii Europejskiej;
9) tworzenie bazy informacyjnej na temat organizacji i funkcjonowania struktur Unii Europejskiej, uregulowań prawnych oraz aktualnych problemów i zagadnień związanych z funkcjonowaniem Unii Europejskiej.

§19.

Departament Infrastruktury, Gospodarki i Ochrony Środowiska

1. Do zadań Referatu Infrastruktury Technicznej należą sprawy z zakresu:

1) zarządzania ruchem na drogach wojewódzkich, a w szczególności:

a) zatwierdzanie projektów organizacji ruchu drogowego na czas prowadzenia robót w pasie drogowym,
b) zatwierdzanie projektów stałej organizacji ruchu drogowego lub zmian tej organizacji, oznakowania pionowego, poziomego, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, ustalania granic obszarów zabudowanych, ustalania granic stref zamieszkania, ustalania zakazów i nakazów ruchu określonych rodzajów pojazdów lub uczestników ruchu,
c) analizowanie wniosków od policji, organów wojskowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, instytucji, obywateli lub innych źródeł, a w przypadku celowości wprowadzenia zmian organizacji ruchu drogowego, zatwierdzanie projektu organizacji ruchu opracowanego we własnym zakresie lub przez zarząd drogi albo opracowanego przez innego wnioskodawcę,
d) zmniejszenie lub zwiększenie prędkości dopuszczalnej pojazdów, obowiązującej w obszarze zabudowanym oraz zmniejszenie prędkości poza obszarem zabudowanym,
e) sprawowanie nadzoru na obszarze swego działania w zakresie prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drodze,
f) prowadzenie ewidencji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu lub jej zmian,
g) udziału w pracach komisji i zespołów w sprawie organizacji ruchu drogowego,
h) wprowadzanie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach wojewódzkich,
i) określanie obszaru, na którym wprowadza się opłaty za parkowanie pojazdów,
j) opiniowanie lokalizacji reklam umieszczonych w pasie drogowym dróg wojewódzkich;

2) wydawanie zezwoleń na korzystanie z drogi w sposób szczególny (zawody sportowe, rajdy, wyścigi, zgromadzenia i inne imprezy);
3) wydawanie opinii w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych oraz w sprawie przebiegu dróg krajowych;
4) zaliczanie dróg do kategorii dróg wojewódzkich w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw transportu oraz obrony narodowej;
5) ustalanie przebiegu dróg wojewódzkich;
6) uzgadnianie wykazu dróg przewidzianych do zaliczenia tych dróg do kategorii dróg powiatowych;
7) nadawanie numerów dla dróg powiatowych i gminnych oraz prowadzenia rejestrów nadanych numerów dróg;
8) prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem drogami wojewódzkimi;
9) finansowanie zadań w zakresie budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania drogami wojewódzkimi;
10) uzgadnianie trasy i czasu trwania pielgrzymek poruszających się po drogach wojewódzkich;
11) wydawanie zezwoleń na wykonywanie krajowego, zarobkowego przewozu osób;
12) ustalanie ogólnych zasad koordynacji rozkładów jazdy komunikacji publicznej;
13) organizowanie i dotowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich:

a) współdziałanie i konstruowanie rozkładów jazdy pociągów dla przewozów regionalnych,
b) zawieranie, rozliczanie i kontrola umów z przewoźnikiem,
c) monitorowanie potrzeb przewozowych regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich,
d) przekazywanie i rozliczanie dotacji na regionalne przewozy kolejowe;

14) nabywanie kolejowych pojazdów szynowych i gospodarowanie nimi;
15) opiniowanie przebiegu linii kolejowych o znaczeniu wojewódzkim; wniosków o likwidacji linii kolejowych oraz nadania kategorii lub zmiany kategorii przejazdów kolejowych;
16) ustalanie sposobu zabezpieczenia i oznakowania przejazdów kolejowych;
17) wydawanie upoważnień i nadzoru nad jednostkami prowadzącymi kursy dokształcające kierowców pojazdów przewożących towary niebezpieczne:

a) wydawanie i cofanie uprawnień na prowadzenie kursów,
b) kontrole prawidłowości prowadzenia kursów oraz wykładów na kursach,
c) udział w egzaminach;

18) przekazywanie dopłat z budżetu państwa przewoźnikom wykonującym krajowe przewozy autobusowe oraz zawieranie umów z poszczególnymi przewoźnikami na opłaty do przejazdów bezpłatnych i ulgowych, prowadzenie miesięcznych i rocznych rozliczeń dopłat oraz dokonywanie miesięcznych i rocznych analiz dopłat i zapotrzebowania środków z budżetu państwa na ten cel;
19) koordynacja inicjatyw gospodarczych realizowanych w zakresie działań departamentu,
20) współpraca z samorządami i organizacjami gospodarczymi w kształtowaniu polityki gospodarczej Województwa;
21) kształtowanie polityki energetycznej Województwa;
22) opiniowanie projektów założeń zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe w zakresie koordynacji współpracy między gminami;
23) uczestnictwo w planowaniu zaopatrzenia w energię i paliwa;
24) przygotowywanie opinii Zarządu w sprawie udzielania, odmowy, zmiany i cofnięcia przez Urząd Regulacji Energetyki koncesji na obrót energią elektryczną, paliwami ciekłymi i ciepłem;
25) prowadzenie monitoringu:

a) Programu zintegrowanego rozwoju transportu kolejowego województwa podlaskiego do 2005 roku, z perspektywą do 2015 roku,
b) Programu zintegrowanego rozwoju drogownictwa województwa podlaskiego do 2005 roku, z perspektywą do 2015 roku,
c) Programu zintegrowanego rozwoju transportu samochodowego województwa podlaskiego do 2005 roku, z perspektywą do 2015 roku;

26) wykonywanie czynności kontrolnych w zakresie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez departament.

2. Do zadań Referatu Ochrony Środowiska należy w szczególności:

1) zapewnienie warunków do realizacji zasady zrównoważonego rozwoju i przestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska;
2) kreowanie zasady ekorozwoju w studiach zagospodarowania przestrzennego i miejscowych planach zagospodarowania Województwa;
3) popularyzowanie zadań ochrony przyrody;
4) udzielanie pomocy organizacjom społecznym w ich działalności na rzecz ochrony środowiska;
5) gromadzenie i egzekucja opłat za korzystanie ze środowiska, w tym za: pobór wody, odprowadzanie ścieków, emisję zanieczyszczeń do powietrza, składowanie odpadów oraz opłaty produktowej;
6) redystrybucja uzyskanych wpływów na gminne i powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
7) prowadzenie publicznego rejestru zawierającego wykaz oraz dane dotyczące rodzaju i ilości zanieczyszczeń wprowadzonych do powietrza oraz wyłączania danych z rejestru na wniosek zainteresowanego;
8) prowadzenie ewidencji księgowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i sporządzanie sprawozdań wynikających z przepisów prawa;
9) prowadzenie ewidencji księgowej dotyczącej opłaty produktowej;
10) weryfikacja informacji, na podstawie których podmioty zobowiązane do ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska ustaliły ich wysokość;
11) naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska: za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, za pobór wód i za składowanie odpadów w przypadku ich nie uiszczenia przez podmiot korzystający ze środowiska lub uiszczenia w wysokości nasuwającej zastrzeżenia;
12) prowadzenie wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami wraz z rejestrem udzielonych zezwoleń w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami oraz sporządzania raportu wojewódzkiego na podstawie zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów;
13) przygotowanie informacji i sprawozdań o dokonanych przelewach środków oraz umorzeniach;
14) prowadzenie postępowania egzekucyjnego w stosunku do funduszy gminnych i powiatowych, które nie przekazały nadwyżki dochodów;
15) przygotowywanie do uzgodnienia przez Sejmik projektów warunków korzystania z wód dorzecza;
16) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
17) prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie;
18) prowadzenie ewidencji i analizy składanych przez producentów, importerów i eksporterów opakowań, rocznych sprawozdań o masie wytworzonych, przywiezionych z zagranicy oraz wywiezionych za granicę opakowań oraz sporządzania na podstawie zebranych sprawozdań - raportu wojewódzkiego za poprzedni rok;
19) prowadzenie ewidencji o sprzedanych opakowaniach, odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadach opakowaniowych i poużytkowych, o wysokości należnej opłaty produktowej oraz sprawozdań rocznych przedsiębiorców i organizacji odzysku;
20) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach opłaty produktowej;
21) prowadzenie ewidencji księgowej dotyczącej opłat za korzystanie ze środowiska oraz opłaty produktowej;
22) gromadzenie i analiza rocznych sprawozdań zarządów gmin lub związków gmin o rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku lub recyklingu przez gminę;
23) opiniowanie powiatowych programów ochrony środowiska;
24) opracowanie, aktualizacja i sporządzanie raportów z wykonania wojewódzkiego programu ochrony środowiska;
25) aktualizacja oraz sporządzanie sprawozdania z realizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
26) opiniowanie powiatowych i gminnych planów gospodarki odpadami;
27) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością Marszałka.

§ 20.

Departament Geodezji, Rolnictwa i Mienia

1. Do zadań Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej należy w szczególności:

1) zlecanie wykonania map topograficznych i tematycznych dla obszaru Województwa;
2) udostępnianie i sprzedaż map topograficznych, tematycznych i danych z obszaru Województwa;
3) kontrola i przyjmowanie do zasobu opracowań geodezyjnych i kartograficznych pod względem jakości i zgodności z obowiązującymi instrukcjami technicznymi;
4) udzielanie informacji o posiadanym zasobie geodezyjnym i kartograficznym, sposobach jego wykorzystania i udostępniania;
5) prowadzenie spraw dotyczących Podlaskiego Systemu Informacji Przestrzennej i Centrum PSIP;
6) analiza zmian w strukturze agrarnej oraz programowania i koordynacji prac urządzeniowo-rolnych;
7) monitorowanie zmian w sposobie użytkowania gruntów oraz ich bonitacji;
8) odbiór prac geodezyjno-kartograficznych i topograficznych;
9) sporządzanie rocznych wojewódzkich zestawień danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
10) obsługa rzeczowo-finansowa Wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym;
11) obsługa rzeczowo-finansowa Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych;
12) prowadzenie spraw dotyczących Zintegrowanego Systemu o Rolniczej Przestrzeni Produkcyjnej w Województwie;
13) współpraca z administracją samorządową i rządową.

2. Do zadań Referatu Regionalnej Polityki Rolnej i Gospodarki Wodnej należy w szczególności:

1) kreowanie regionalnej polityki rolnej, w tym: stała, merytoryczna współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami różnych branż rolnych, tworzenie aktualnej bazy danych poszczególnych rynków rolnych, utworzenie stałego portalu internetowego dotyczącego rolnictwa;
2) współpraca z innymi podmiotami działającymi w środowisku wiejskim;
3) współpraca z administracją samorządową i rządową;
4) rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej wsi, w tym współdziałanie z gminami w zakresie rozbudowy wodociągów, kanalizacji i oczyszczalni ścieków na obszarach wiejskich;
5) prognozowanie, planowanie, nadzorowanie wykonania urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, w tym: wydawanie decyzji na wykonywanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych w uzgodnieniu z Wojewodą, wydawanie decyzji ustalających wysokość opłat melioracyjnych właścicielom gruntu;
6) nadzór nad gospodarką wodną w Województwie;
7) nadzorowanie realizacji programu małej retencji, w tym: podpisywanie porozumień pomiędzy samorządami gmin a Województwem w sprawie partycypacji kosztów inwestycji;
8) wdrażanie programu rolnośrodowiskowego;
9) nadzór nad związkami spółek wodnych;
10) nadzór i kontrola nad Wojewódzkim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku;
11) wydawanie zezwoleń na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi do 18% alkoholu.

3. Do zadań Referatu Mienia należy tworzenie wojewódzkiego zasobu nieruchomości, a w szczególności:

1) nabywanie, zamiana oraz przyjmowanie nieruchomości w drodze darowizny, prowadzenie rokowań z właścicielami nieruchomości oraz sporządzanie protokołów uzgodnień;
2) przejmowanie mienia, które stało się własnością Województwa na podstawie odpowiednich przepisów prawa;
3) zbywanie nieruchomości w drodze przetargowej bądź bezprzetargowej oraz w drodze darowizny;
4) udostępnianie oraz obciążanie nieruchomości, w szczególności: przekazywanie w trwały zarząd, oddawanie w użytkowanie wieczyste, użyczenie nieruchomości, oddawanie w najem bądź dzierżawę, czasowe udostępnianie nieruchomości w celu budowy urządzeń infrastruktury technicznej;
5) regulowanie stanu prawnego nieruchomości, w szczególności: składanie wniosków o stwierdzenie nabycia mienia z mocy prawa na rzecz Województwa, składanie wniosków do sądów w sprawach dotyczących nieruchomości, składanie wniosków o wprowadzenie zmian w operacie ewidencji gruntów;
6) zlecanie podziałów nieruchomości;
7) zlecanie wykonywania szacunków nieruchomości;
8) wnioskowanie o zmianę przeznaczenia nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego;
9) ustalanie i aktualizacja opłat z tytułu trwałego zarządu i użytkowania wieczystego;
10) sprawowanie kontroli wykonywania prawa trwałego zarządu, użytkowania oraz użytkowania wieczystego;
11) prowadzenie ewidencji nieruchomości stanowiących własność Województwa, zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych;
12) prowadzenie rejestru nieruchomości będących własnością Województwa;
13) podejmowanie czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z ich przeznaczeniem, w tym:

a) zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
b) przygotowywanie planów remontów bieżących budynków i lokali,
c) dokonywanie drobnych nakładów na nieruchomości i wnioskowanie o uzasadnione inwestowanie w nieruchomości,
d) prowadzenie spraw z zakresu ubezpieczenia mienia,
e) zapewnianie na nieruchomości ochrony mienia, ochrony przeciwpożarowej, dozoru i czystości,
f) zapewnienie dostaw energii elektrycznej i cieplnej, gazu, wody oraz odprowadzania ścieków z nieruchomości;

14) przeprowadzanie czynności związanych z zagospodarowaniem nieruchomości wchodzących w skład zasobu nieruchomości Województwa, w tym:

a) zagospodarowanie nieruchomości lub lokali,
b) analizowanie wysokości czynszu najmu lub dzierżawy oraz opłat dodatkowych z tytułu najmu, przedkładanie propozycji w zakresie wynajęcia, wydzierżawienia nieruchomości i lokali,
c) prowadzenie spraw związanych z wynajmem lokali mieszkalnych.

4. Do zadań Wojewódzkiego Biura Wdrażania Programu (PAOW) należy w szczególności:

1) koordynacja i bieżący monitoring realizacji inwestycji infrastrukturalnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego z dofinansowaniem Banku Światowego w ramach Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich (PAOW):

a) monitorowanie i prowadzenie bazy danych dotyczących PAOW,
b) pozyskiwanie okresowych raportów i sprawozdań, opracowywanie ich dla poziomu województwa i przekazywanie do jednostek ustalonych obowiązującymi procedurami,
c) sprawowanie nadzoru nad przepływem środków finansowych na szczeblu wojewódzkim,
d) nadzorowanie wykonania realizacji poszczególnych etapów współfinansowanych inwestycji,
e) wizytacje terenowe;

2) nadzór nad przebiegiem przetargów organizowanych zgodnie z procedurami Banku Światowego, w tym przeprowadzanie szkoleń dla jednostek, akceptacja dokumentacji przetargowej na realizację zadań infrastrukturalnych przez jednostki samorządu terytorialnego, udział na prawach obserwatora w przetargach prowadzonych przez uprawnione podmioty oraz analiza i akceptacja kontraktów;
3) organizacyjne zabezpieczenie realizacji zadań infrastrukturalnych z dofinansowaniem PAOW przez kolejne gminy z listy rankingowej: weryfikacja wniosków, szkolenia, przygotowanie wymaganych dokumentów do podpisania umów;
4) koordynacja organizacji i przebiegu Ogólnopolskiego Programu Szkoleniowego dla jednostek samorządu terytorialnego: analiza wniosków aplikacyjnych i wybór jednostek samorządowych do udziału w szkoleniach, monitoring i kontrola przebiegu szkoleń;
5) zapewnienie stałej pomocy oraz współdziałanie z konsultantami przy pracach nad wdrożeniem "Planu Rozwoju Instytucjonalnego"(PRI) Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku: zapewnienie obsługi organizacyjnej Zespołu Zadaniowego ds. PRI;
6) przygotowywanie posiedzeń i obsługa organizacyjna Regionalnego Komitetu Sterującego ds. PAOW i Programu SAPARD;
7) prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków w ramach Programu SAPARD w zakresie dotyczącym samorządu województwa, w tym przygotowanie dokumentacji dla potrzeb Regionalnego Komitetu Sterującego dotyczącej rekomendowania List Rankingowych projektów w wyznaczonych działaniach oraz rekomendowania podziału i realokacji środków finansowych pomiędzy schematy i komponenty w wyznaczonych działaniach;
8) współpraca odnośnie przygotowania strategii wdrażania i założeń realizacyjnych programów rolnośrodowiskowych w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich poprzez: udział w pracach Zespołu Roboczego ds. Programu Rolnośrodowiskowego, opracowanie strategii wdrażania Schematu II Krajowego Programu Rolnośrodowiskowego, określenie kryteriów wyznaczenia stref priorytetowych, wyznaczenie i opis stref priorytetowych;
9) uczestnictwo w szkoleniach i spotkaniach koordynacyjnych organizowanych w związku z realizowanymi Programami i zakresem zadań;
10) bieżąca współpraca z Bankiem Światowym, Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Jednostką Koordynacji Programu, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie dotyczącym realizowanych zadań.

§ 21.

Departament Zdrowia i Polityki Społecznej

1. Do zadań Referatu Nadzoru należy w szczególności:

1) planowanie finansowe i analiza ekonomiczna nadzorowanych jednostek i zakładów opieki zdrowotnej, a w szczególności ocena i analiza:

a) kwartalnych sprawozdań z wykonania planu finansowego,
b) rocznych: planów rzeczowo-finansowych, sprawozdań rzeczowo-finansowych, sprawozdań z działalności;

2) zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych podległych zakładów opieki zdrowotnej;
3) sporządzanie zestawień kwartalnych sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji (Rb-Z, Rb-N) przedkładanych przez podległe zakłady opieki zdrowotnej;
4) sprawowanie nadzoru nad podległymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie:

a) realizacji zadań statutowych,
b) gospodarki finansowej poprzez przeprowadzanie kontroli i oceny legalności, gospodarności, celowości i rzetelności,
c) prawidłowości gospodarowania mieniem poprzez przeprowadzanie kontroli w zakresie: wykorzystania aparatury i sprzętu medycznego, zakupu lub przyjęcia darowizny aparatury i sprzętu medycznego, wyposażenia w aparaturę i sprzęt medyczny oraz techniczny, a także w specjalistyczne środki transportu sanitarnego, wykorzystywane do udzielania świadczeń zdrowotnych lub usług, odpowiednio do zakresu i rodzaju świadczeń przewidzianych w statucie oraz spełnienia przez nie wymagań określonych odrębnymi przepisami;

5) nadzór nad zadaniami inwestycyjnymi realizowanymi przez Samorząd Województwa oraz przez podległe zakłady opieki zdrowotnej;
6) nadzór nad gospodarką niebezpiecznymi odpadami medycznymi i związanymi z tym inwestycjami w podległych zakładach opieki zdrowotnej;
7) udział w pracach związanych z przejmowaniem majątku Skarbu Państwa na rzecz Województwa;
8) opracowywanie zasad zbycia, wydzierżawiania lub wynajęcia majątku trwałego przez podległe zakłady opieki zdrowotnej;
9) wyrażanie zgody na wniesienie majątku zakładu do spółek i fundacji;
10) przeprowadzanie kontroli kompleksowych w podległych zakładach opieki zdrowotnej,
11) sporządzanie protokołów z kontroli zawierających zalecenia pokontrolne wraz z określeniem terminu przedstawienia informacji o sposobie, trybie i okresie ich wykonania;
12) monitorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych;
13) przeprowadzanie kontroli doraźnych wynikających z bieżących nieprawidłowości;
14) sprawowanie nadzoru nad opracowywaniem i realizacją programów naprawczych przygotowywanych przez podległe zakłady opieki zdrowotnej;
15) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją podległych zakładów opieki zdrowotnej, w tym:

a) przygotowywanie koncepcji utworzenia, przekształcenia lub likwidacji podległych zakładów opieki zdrowotnej;
b) nadzór nad przebiegiem prac związanych z utworzeniem, przekształceniem lub likwidacją podległych zakładów opieki zdrowotnej i przygotowywanie sprawozdań w tym zakresie;

16) opiniowanie i przygotowywanie uchwał o zmianach w statutach podległych zakładach opieki zdrowotnej;
17) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem rad społecznych i nadzór nad realizacją uchwał;
18) zatwierdzanie regulaminów działalności rad społecznych;
19) prowadzenie spraw kadrowych kierowników jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez samorząd województwa, a w tym:

a) organizowanie i przeprowadzanie konkursów oraz zasięganie opinii lub uzyskiwanie wymaganej przepisami prawa zgody w zakresie powoływania i odwoływania kierowników jednostek,
b) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem wynagrodzenia, oceną pracy dyrektorów;

20) koordynowanie prac związanych z realizacją programów resortowych w zakresie restrukturyzacji ochrony zdrowia w Województwie:

a) obsługa techniczna posiedzeń komitetów powoływanych w celu opiniowania wniosków o przyznanie dotacji,
b) monitorowanie procesu restrukturyzacji i przygotowywanie sprawozdań w tym zakresie.

2. Do zadań Referatu Zdrowia należy w szczególności:

1) nadzór nad działalnością statutową, dostępnością i poziomem udzielanych w nadzorowanych jednostkach świadczeń zdrowotnych z uwzględnieniem:

a) liczby udzielanych świadczeń zdrowotnych lub usług oraz okresu oczekiwania na świadczenia lub usługi,
b) zakresu świadczeń zdrowotnych objętych kontraktem,
c) zgodności udzielanych świadczeń zdrowotnych lub usług z przyjętymi standardami postępowania i procedurami medycznymi określonymi odrębnymi przepisami;

2) ustalanie listy podmiotów uprawnionych do prowadzenia staży podyplomowych:

a) lekarzy i lekarzy stomatologów w uzgodnieniu z Okręgową Radą Lekarską w Białymstoku,
b) pielęgniarek i położnych w uzgodnieniu z Okręgowymi Radami Pielęgniarek i Położnych w Białymstoku, w Łomży, w Suwałkach;

3) zawieranie umów z podmiotami uprawnionymi do prowadzenia staży i szkoleń podyplomowych: lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek i położnych;
4) finansowanie i rozliczanie podyplomowych staży lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek i położnych oraz nadzór i kontrola nad wykorzystaniem przekazanych dotacji celowych oraz organizacją realizacji staży wg ustalonego harmonogramu;
5) współpraca z samorządami zawodowymi i związkami zawodowymi zawodów medycznych, konsultantami wojewódzkimi w poszczególnych specjalnościach oraz innymi podmiotami i instytucjami odpowiedzialnymi za kreowanie polityki zdrowotnej Województwa;
6) współpraca ze służbami sanitarnymi w zakresie stanu sanitarnego podległych zakładów opieki zdrowotnej i rozpatrywanie informacji o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Województwa w odniesieniu do jednostek ochrony zdrowia;
7) opracowanie i aktualizacja projektu strategii rozwoju Województwa w zakresie ochrony zdrowia oraz opracowywanie i realizacja programów zdrowotnych;
8) przygotowywanie projektu wojewódzkiego planu zdrowotnego;
9) rozpatrywanie skarg, wniosków, listów i interwencji;
10) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji w sprawie kierowania osób do zakładów opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych podległych Województwu;
11) prowadzenie spraw związanych z przeprowadzaniem procedur konkursowych w zakresach:

a) badań kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych, uczniów tych szkół oraz studentów, którzy w trakcie praktycznej nauki zawodu są narażeni na działanie czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia oraz uczestników studiów doktoranckich, którzy w trakcie studiów są narażeni na działanie czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia,
b) badań profilaktycznych osób przebywających w jednostkach penitencjarnych;

12) nadzór nad realizacją wydatków budżetowych w zakresie medycyny pracy (działalność statutowa Podlaskiego Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy, właściwe Instytuty Medycyny Pracy, badania uczniów, więźniów);
13) rozpatrywanie wniosków o przydział dotacji w zakresie ochrony zdrowia i programów profilaktycznych oraz nadzór finansowy nad przydzielonymi już dotacjami;
14) prowadzenie spraw związanych z systemem ratownictwa medycznego;
15) współpraca w zakresie działań obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.

3. Do zadań Referatu - Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej należy w szczególności:

1) sporządzanie bilansu potrzeb i środków w zakresie pomocy społecznej we współpracy z gminami i powiatami oraz opracowywanie strategii rozwoju;
2) opracowywanie i wdrażanie celowych programów służących realizacji zadań pomocy społecznej i ich dofinansowywanie;
3) opracowywanie i koordynowanie realizacji wojewódzkich programów w zakresie pomocy społecznej;
4) identyfikowanie przyczyn ubóstwa oraz wspierania i prowadzenia działań na rzecz wyrównywania poziomu życia mieszkańców Województwa;
5) inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej;
6) organizowanie i prowadzenie jednostek organizacyjnych pomocy społecznej o zasięgu ponadpowiatowym z możliwością zlecania zadania do realizacji innym podmiotom;
7) współdziałanie, wspieranie oraz podejmowanie działań związanych z finansowaniem oraz zlecaniem zadań pomocy społecznej organizacjom społecznym, Kościołowi Katolickiemu i innym kościołom i związkom wyznaniowym, fundacjom, stowarzyszeniom, pracodawcom oraz osobom fizycznym i prawnym;
8) podejmowanie działań zmierzających do utworzenia lub likwidowania specjalistycznych ośrodków szkoleniowo - rehabilitacyjnych z możliwością zlecania zadań innym podmiotom;
9) podejmowanie działań związanych z dofinansowywaniem budowy i rozbudowy obiektów służących rehabilitacji;
10) opiniowanie wniosków przedkładanych przez podmioty ubiegające się o wpis do rejestru ośrodków uprawnionych do organizowania turnusów rehabilitacyjnych;
11) opracowywanie i realizacja wojewódzkich programów dotyczących wyrównywania szans osób niepełnosprawnych i przeciwdziałania ich wykluczeniu społecznemu;
12) opracowywanie i przedstawianie Pełnomocnikowi ds. Osób Niepełnosprawnych planów zadań oraz informacji z prowadzonej działalności;
13) współpraca z organizacjami pozarządowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych;
14) podejmowanie działań na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych uzależnień;
15) współpraca z organami administracji rządowej oraz powiatami i gminami w realizacji zadań wynikających z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
16) opracowywanie i koordynowanie realizacji wojewódzkich programów w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
17) opracowywanie i koordynowanie realizacji wojewódzkich programów w zakresie przeciwdziałania narkomanii;
18) obsługa Wojewódzkiej Rady Społecznej ds. osób niepełnosprawnych;
19) udzielanie zezwoleń na zbiórki publiczne na terenie Województwa lub jego części obejmującej więcej niż jeden powiat;
20) zbieranie informacji o stanie akcji zbiórkowej oraz cofanie zezwoleń na zbiórki publiczne;
21) ochrona praw konsumentów.

§ 22.

Departament Edukacji i Kultury

1. Do zadań Referatu Edukacji należy w szczególności:

1) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli, w tym pielęgnowania i rozwijania tożsamości lokalnej;
2) zakładanie, likwidowanie i przekształcanie publicznych zakładów kształcenia nauczycieli i placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych oraz szkół
i placówek o znaczeniu regionalnym, określonych w drodze rozporządzenia przez Radę Ministrów;
3) zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli;
4) prowadzenie wojewódzkich samorządowych jednostek oświatowych;
5) wykonywanie czynności kontrolnych w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem wojewódzkich samorządowych jednostek oświatowych;
6) prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów jednostek oświatowych, w tym organizowanie konkursów na stanowiska dyrektorów wojewódzkich samorządowych jednostek oświatowych;
7) diagnozowanie stanu edukacji Województwa oraz udział w prognozowaniu kierunków rozwoju szkolnictwa w Województwie;
8) monitorowanie oraz koordynacja działań w zakresie realizacji "Programu Rozwoju Edukacji Województwa Podlaskiego na lata 2002-2007";
9) inicjowanie oraz koordynacja procesu tworzenia państwowych wyższych szkół zawodowych na terenie Województwa;
10) współpraca z administracją rządową, samorządową i organizacjami pozarządowymi oraz z innymi instytucjami w zakresie realizacji zadań edukacyjnych oraz możliwości pozyskiwania środków pozabudżetowych na zadania z zakresu edukacji;
11) wspieranie przedsięwzięć edukacyjnych organizowanych przez organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia oraz jednostki samorządu terytorialnego i inne instytucje edukacyjne poprzez: przygotowanie opinii i wniosków dotyczących objęcia przez Marszałka patronatów nad wydarzeniami z zakresu edukacji, uhonorowanie laureatów tych przedsięwzięć nagrodami rzeczowymi lub listami gratulacyjnymi z okazji jubileuszy, świąt i rocznic, wizytację przedsięwzięć;
12) prowadzenie ewidencji osób prawnych i fizycznych mogących zakładać szkoły i placówki niepubliczne;
13) współpraca z zagranicą w zakresie zadań edukacyjnych;
14) współpraca z organami administracji publicznej w zakresie zawierania porozumień dotyczących powierzania zadań z zakresu edukacji;
15) prowadzenie spraw związanych z finansowaniem wydatków rzeczowych przeznaczonych na edukację;
16) nadzór nad zadaniami właściwymi merytorycznie w ramach Kontraktu Wojewódzkiego;
17) prowadzenie spraw finansowych związanych z udzielaniem z Budżetu Województwa i rozliczaniem dotacji na realizację zadań w zakresie edukacji;
18) kontrola poprawności wykorzystywania dofinansowania;
19) promocja edukacji Województwa w kraju i za granicą poprzez przygotowywanie materiałów na ogólnopolskie posiedzenia, konferencje oraz do ogólnopolskich informatorów, biuletynów, rankingów, itp. i posiedzenia komisji transgranicznych i spotkania delegacji zagranicznych oraz przygotowywanie propozycji prezentacji edukacyjnej Województwa za granicą;
20) analiza wysokości przyznanej subwencji oświatowej oraz weryfikacja przypisanego zakresu zadań na dany rok budżetowy;
21) gromadzenie, opracowywanie materiałów z zakresu edukacji do Biuletynu Informacji Publicznej, aktualizacja danych.

2. Do zadań Referatu Kultury należy w szczególności:

1) udział w prognozowaniu kierunków rozwoju życia kulturalnego w Województwie;
2) monitorowanie oraz koordynacja działań w zakresie realizacji Programu rozwoju kultury województwa podlaskiego do roku 2006;
3) sprawowanie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem 7 instytucji kultury prowadzonych przez Województwo;
4) prowadzenie rejestru wojewódzkich instytucji kultury;
5) prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów i zastępców dyrektorów instytucji kultury,;w tym organizowanie konkursów na stanowiska dyrektorów wojewódzkich instytucji kultury;
6) współdziałanie i wspieranie środowisk twórczych, amatorskiego ruchu artystycznego i towarzystw regionalnych;
7) współdziałanie z Państwową Służbą Ochrony Zabytków i innymi instytucjami specjalistycznymi w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego;
8) koordynowanie programów edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży;
9) współdziałanie w realizacji programów dotyczących ochrony dziedzictwa kulturowego; w tym pielęgnowanie i rozwijanie tożsamości lokalnej;
10) współdziałanie z mniejszościami narodowymi w zakresie działalności kulturalnej;
11) współpraca kulturalna z zagranicą;
12) upowszechnianie informacji na temat działań i wydarzeń z zakresu kultury i sztuki, tworzenie baz danych;
13) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem przez Marszałka dorocznych nagród oraz stypendiów w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony dóbr kultury;
14) inicjowanie działań w zakresie odznaczania i nagradzania pracowników, działaczy i twórców kultury;
15) prowadzenie spraw związanych z finansowaniem wydatków rzeczowych przeznaczonych na kulturę i ochronę jej dóbr;
16) prowadzenie spraw finansowych związanych z udzielaniem z Budżetu Województwa i rozliczaniem dotacji na realizację zadań zleconych w zakresie kultury i ochrony jej dóbr oraz na działalność bieżącą podległych instytucji kultury;
17) analiza i kontrola poprawności wykorzystania dotacji i dofinansowania;
18) współpraca z innymi jednostkami w zakresie możliwości pozyskiwania środków pozabudżetowych na zadania z zakresu kultury i sztuki;
19) koordynowanie udziału projektów z zakresu kultury Województwa w funduszach strukturalnych;
20) współpraca z organami administracji publicznej w zakresie zawierania porozumień dot. powierzania zadań z zakresu kultury i sztuki;
21) realizacja Kontraktu Wojewódzkiego w zakresie kultury;
22) gromadzenie, opracowywanie materiałów z zakresu kultury do Biuletynu Informacji Publicznej, aktualizacja danych.

§ 23.

Departament Turystyki i Sportu

1. Do zadań Referatu Turystyki należy w szczególności:

1) realizacja zadań wynikających z "Programu Rozwoju Turystyki i Zagospodarowania Turystycznego Województwa Podlaskiego do 2010 r.";
2) współpraca z administracją rządową, samorządową i organizacjami pozarządowymi, biurami turystycznymi, centrami informacji turystycznej i zagranicznymi ośrodkami Polskiej Organizacji Turystycznej, dotycząca współdziałania na rzecz rozwoju i promocji turystyki regionu;
3) upowszechnianie i promocja turystyki przyjazdowej;
4) wdrażanie procedury dotyczącej udzielania dotacji z zakresu turystyki podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych;
5) opracowanie i realizacja planu promocji turystycznej Województwa, m.in. współorganizacja i uczestnictwo w targach turystycznych w kraju i zagranicą, organizacja wizyt studyjnych w regionie;
6) organizowanie komputerowego systemu informacji turystycznej na terenie Województwa;
7) opracowywanie wojewódzkiego kalendarza imprez turystycznych;
8) wykonywanie czynności związanych z wydawnictwem materiałów informacyjnych i promocyjnych dotyczących turystyki w regionie;
9) organizacja procesu dokształcania kadry turystycznej oraz udział w szkoleniach;
10) wyróżnianie i nagradzanie osób o szczególnej aktywności i uzyskujących wybitne osiągnięcia w dziedzinie turystyki;
11) współpraca z Podlaską Regionalną Organizacją Turystyczną;
12) nadzór nad zadaniami właściwymi merytorycznie w ramach Kontraktu Wojewódzkiego.

2. Do zadań Samodzielne Stanowisko ds. Sportu należy w szczególności:

1) współpraca ze stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz administracją rządową i samorządową w zakresie rozwoju kultury fizycznej i sportu;
2) wdrażanie procedury dotyczącej udzielania dotacji z zakresu kultury fizycznej i sportu podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych;
3) realizacja "Wieloletniego Programu Rozwoju Bazy Sportowej Województwa Podlaskiego";
4) realizacja "Programu Rozwoju Kultury Fizycznej i Sportu Województwa Podlaskiego do roku 2010";
5) promocja kultury fizycznej i sportu poprzez:

a) wspieranie imprez sportowych objętych honorowym patronatem Marszałka,
b) przygotowywanie komunikatów prasowych z zakresu kultury fizycznej i sportu,
c) opracowywanie informatora kultury fizycznej i sportu Województwa;

6) nadzór nad zadaniami właściwymi merytorycznie w ramach Kontraktu Wojewódzkiego.

3. Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Rozliczeń należy w szczególności:

1) finansowanie wydatków rzeczowych, w tym prowadzenie dokumentacji finansowej związanej z realizacją wydatków rzeczowych Departamentu;
2) udzielanie z budżetu Województwa i rozliczanie dotacji na realizacje zadań zleconych w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym:

a) sporządzanie umów z jednostkami nie zaliczonymi do sektora finansów publicznych, którym udzielono z budżetu Województwa dotacji w zakresie sportu i turystyki,
b) rozliczanie dotacji udzielonej z budżetu Województwa na realizację zadań zleconych w zakresie kultury fizycznej i turystyki oraz sporządzanie sprawozdań finansowych przedkładanych Departamentowi Finansów w zakresie rozliczeń dotacji;

3) planowanie budżetu w dziale turystyki, kultury fizycznej i ochrony przeciwpożarowej;
4) prowadzenie spraw finansowych związanych z realizacją projektów Unii Europejskiej w zakresie kultury fizycznej i turystyki;
5) współpraca ze stowarzyszeniami sportowymi i turystycznymi w zakresie prowadzonych spraw.

§ 24.

Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej

1. Do zadań Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej należą sprawy z zakresu: prowadzenia spraw związanych z audytem wewnętrznym w Urzędzie zgodnie z przepisami prawa i standardami obowiązującymi w tym zakresie, a w szczególności:

1) opracowywanie rocznego planu audytu do końca października każdego roku na rok następny;
2) przeprowadzanie audytu wewnętrznego Urzędu;
3) przeprowadzanie na polecenie Marszałka audytu pozaplanowego, w przypadku zaistnienia takiej konieczności;
4) powoływanie - w uzgodnieniu z Marszałkiem - rzeczoznawców;
5) opracowywanie i przedstawianie Marszałkowi sprawozdań z audytu;
6) opracowywanie sprawozdania z wykonania planu audytu - do końca marca każdego roku.

2. Prowadzenie spraw dotyczących kontroli finansowej w Urzędzie, jednostkach podległych i nadzorowanych przez Zarząd w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i w zgodzie ze standardami obowiązującymi w tym zakresie, z wyłączeniem jednostek nadzorowanych przez Departament Zdrowia i Polityki Społecznej i rozliczania dotacji, a w szczególności:

1) opracowywanie propozycji do rocznego planu kontroli jednostek podległych i nadzorowanych;
2) opracowywanie ramowej tematyki kontroli, planowanych przez Biuro;
3) przeprowadzanie kontroli planowanych i doraźnych;
4) sporządzanie protokołów kontroli, projektów wystąpień pokontrolnych oraz innych pism i zawiadomień związanych z ustaleniami kontroli;
5) analiza informacji przekazywanych przez jednostki kontrolowane o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych;
6) prowadzenie i przechowywanie akt kontroli prowadzonych przez Biuro;
7) prowadzenie ewidencji przeprowadzonych kontroli i wykazu wydanych upoważnień do kontroli prowadzonych przez Biuro;
8) sporządzanie półrocznych i rocznych informacji z wykonania planu kontroli oraz przeprowadzonych kontroli doraźnych.

3. Przygotowanie Urzędu do wdrożenia systemu zarządzania jakością, zgodnego z normą ISO, w tym: nadzór nad wytypowaniem najważniejszych procesów, ustalenie zależności pomiędzy procesami, zredagowanie księgi jakości, skorygowanie obowiązującej dokumentacji oraz udzielanie pomocy merytorycznej departamentom w procesie dostosowawczym Urzędu do systemu zarządzania jakością.

§ 25.

Pion Ochrony Informacji Niejawnych

1. Do zadań Pionu Ochrony Informacji Niejawnych w szczególności należy:

1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych w Urzędzie;
2) ochrona systemów i sieci teleinformatycznych, służących do wytwarzania; przechowywania, przetwarzania lub przekazywania informacji niejawnych;
3) zapewnienie środków ochrony fizycznej informacji niejawnych w Urzędzie;
4) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
5) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
6) opracowanie planu ochrony Urzędu i nadzorowanie jego realizacji;
7) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.

2. Do zadań Kancelarii Tajnej należy:

1) przyjmowanie, rejestrowanie, przechowywanie, wysyłanie dokumentów zawierających informacje niejawne oraz prowadzenie obowiązujących rejestrów;
2) udostępnianie lub wydawanie dokumentów, zawierających informacje niejawne osobom posiadającym odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa;
3) egzekwowanie zwrotu dokumentów zawierających informacje niejawne;
4) kontrola przestrzegania właściwego oznaczenia i rejestrowania dokumentów w Urzędzie;
5) prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne, które zostały udostępnione pracownikom.

3. Do zadań Kancelarii Tajnej należą również sprawy z zakresu:

1) obronności, a w szczególności:

a) opracowywanie i prowadzenie dokumentacji obronnej Urzędu na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu i wojny,
b) prowadzenie reklamacji osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
c) prowadzenie ewidencji osób podlegających obowiązkowi służby wojskowej,
d) szkolenie pracowników Urzędu z zakresu obronności;

2) obrony cywilnej, bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego:

a) prowadzenie dokumentacji dotyczącej zadań i prac Wojewódzkiego Zespołu Reagowania Kryzysowego,
b) współdziałanie, współpraca w zakresie zapobiegania i likwidowania zagrożeń w Województwie,
c) realizacja zadań wynikających z Systemu Zarządzania Kryzysowego w Województwie należących do samorządu Województwa,
d) współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych, katastrof, pożarów i innych zdarzeń stwarzających zagrożenia dla ludności i środowiska,
e) planowanie i organizowanie realizacji zadań obrony cywilnej;

3) współdziałanie i współpraca z administracją rządową, a w szczególności z Wojewodą Podlaskim jak również Państwową Strażą Pożarną, Policją, Strażą Graniczną, Prokuraturą w zakresie prowadzonych spraw.

Powrót na początek strony