Uchwała Nr 246/3830/10 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 2010-08-20

Numer
246/3830/10
w sprawie
zmiany Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku
Data wydania
2010-08-20
Departament
Departament Organizacji i Kadr

UCHWAŁA NR 246/3830/10

ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO

z dnia 20 sierpnia 2010 r. 

w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku

 Na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.1) uchwala się, co następuje: 

§ 1. W Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku stanowiącym załącznik do uchwały Zarządu Województwa Podlaskiego Nr 171/2565/09 z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku w § 70 ust. 1 pkt 2, 4 oraz 5 otrzymują brzmienie:

2) Referat Opłat Środowiskowych, do zadań którego należy w szczególności:

a)  realizowanie zadań w zakresie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska, a w szczególności za:

- wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
- wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
- pobór wód,
- składowanie odpadów,

b)  realizacja zadań w zakresie spraw związanych z opłatą produktową i opłatą za substancje kontrolowane,

c)  gromadzenie i egzekucja kar pieniężnych  z zakresu gospodarki odpadami, opłat produktowych oraz opłat za korzystanie ze środowiska, w tym za:

- emisję zanieczyszczeń do powietrza,
- pobór wody,
- odprowadzanie ścieków,
- składowanie odpadów,

d)  redystrybucja uzyskanych wpływów na rzecz funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej,

e)  prowadzenie ewidencji księgowej:

- opłat za korzystanie ze środowiska i opłaty produktowej,
- zobowiązań wobec funduszy ochrony środowiska,

- kar pieniężnych  z zakresu gospodarki odpadami,

f)  windykacja należności i zobowiązań z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i opłaty produktowej,

g)  zgłaszanie wierzytelności do mas upadłości podmiotów korzystających ze środowiska, 

h)   prowadzenie ewidencji i analizy składanych przez producentów, importerów dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz eksporterów dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań, rocznych   sprawozdań o masie wytworzonych, przywiezionych z zagranicy oraz wywiezionych za granicę opakowań oraz sporządzanie na podstawie zebranych sprawozdań – raportu wojewódzkiego za poprzedni rok,

i)     prowadzenie ewidencji: wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i niektórych produktów, odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych i poużytkowych, wysokości należnej opłaty produktowej oraz  sprawozdań rocznych przedsiębiorców i organizacji odzysku,

j)     gromadzenie i analiza rocznych sprawozdań zarządów gmin lub związków gmin o rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku lub recyklingu przez gminę,

k)   prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie,

l)     realizacja zadań związanych z zapisami ustawy o bateriach i akumulatorach, w szczególności dotyczących gromadzenia i weryfikacji oraz wprowadzania danych do bazy prowadzonej przez Marszałka na podstawie przedstawionych dokumentów przez zobligowane do tych obowiązków podmioty,

m) prowadzenie na stronie internetowej wykazu miejsc odbioru oraz zbierających zużyte baterie na terenie województwa,

n)   prowadzenie kontroli przestrzegania przepisów ustawy o bateriach i akumulatorach w zakresie opłaty produktowej, opłaty depozytowej oraz wykorzystania środków przekazywanych przez wprowadzających baterie lub akumulatory dotyczących finansowania publicznych kampanii edukacyjnych,

o)   prowadzenie spraw w zakresie stosowania ulg w spłacie zobowiązań z zakresu opłat za korzystanie ze środowiska i opłat produktowych;

4)  Samodzielne stanowisko pracy ds. kontroli opłat za korzystanie ze środowiska, do zadań którego należy w szczególności:

a) typowanie jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych korzystających ze środowiska kwalifikujących się do przeprowadzenia kontroli, w tym również nowych płatników,

b) przeprowadzanie kontroli podmiotów korzystających ze środowiska w zakresie wywiązywania się z obowiązków odnośnie opłat za emisję gazów lub pyłów do powietrza, pobór wód, odprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, składowanie odpadów, tj. naliczanie i wnoszenie opłat, sporządzanie i przedkładanie Marszałkowi wykazów zawierających zbiorcze informacje o zakresie korzystania ze środowiska,

c)   sporządzanie informacji o przeprowadzonych kontrolach w zakresie opłat,

d)   koordynowanie przygotowania okresowych sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, zawierających w szczególności informacje o beneficjentach pomocy oraz o rodzajach, formach, wielkości i przeznaczeniu udzielonej pomocy i przedstawianie ich Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;

5)  Referat Ochrony Środowiska, do zadań którego należy w szczególności:

a)    zapewnienie warunków do realizacji zasady zrównoważonego rozwoju i przestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska,

b)   popularyzowanie zadań ochrony przyrody,

c)    udzielanie pomocy organizacjom społecznym w ich działalności na rzecz ochrony środowiska,

d)   prowadzenie wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami wraz z rejestrem udzielonych zezwoleń w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami:

-   weryfikacja informacji zawartych w zbiorczych zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów przekazywanych przez posiadaczy odpadów i wytwórców komunalnych osadów ściekowych oraz zobowiązywanie do korekty sporządzonego zestawienia danych,

-   zobowiązywanie posiadaczy odpadów lub transportujących odpady do przedłożenia dokumentów ewidencji odpadów,

-   wymierzanie kar pieniężnych zarządzającym składowiskami odpadów oraz posiadaczom odpadów lub transportującym odpady w zakresie należącym do kompetencji Marszałka oraz prowadzenie spraw w zakresie stosowania ulg w spłacie tych zobowiązań,

-   sporządzanie i przekazywanie ministrowi właściwemu ds. środowiska raportu wojewódzkiego o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów,

e)    prowadzenie spraw dotyczących polityk, programów i planów w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami:

-   sporządzanie wojewódzkiego programu ochrony środowiska i aktualizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

-   sporządzanie raportów z wykonania wojewódzkiego programu ochrony środowiska oraz sprawozdań z realizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

-   opiniowanie powiatowych programów ochrony środowiska,

-   opiniowanie powiatowych i gminnych planów gospodarki odpadami,

f)    prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku i Fundacji „Zielone Płuca Polski”,

g)   opiniowanie aktów prawnych dotyczących zagadnień z zakresu ochrony środowiska,

h)   prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie,

i)     zobowiązywanie prowadzącego instalację, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko do sporządzania i przedkładania przeglądu ekologicznego,

j)     tworzenie obszarów ograniczonego użytkowania dla przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub dla zakładów, lub innych obiektów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako takie przedsięwzięcie,

k)   tworzenie stref przemysłowych na obszarach określonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny przeznaczone do działalności produkcyjnej, składowania oraz magazynowania i równocześnie użytkowanych zgodnie z przeznaczeniem,

l)     udzielanie pozwoleń zintegrowanych dla instalacji mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,

m) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki wodno-ściekowej:

-   wydawanie pozwoleń wodnoprawnych w przypadkach objętych kompetencją Marszałka,

-   ustalanie linii brzegu dla wód granicznych oraz śródlądowych dróg wodnych,

-   wyznaczanie aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2.000,

-   sporządzanie sprawozdania z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych w województwie i przedkładanie go ministrowi właściwemu ds. środowiska,

-   ustalanie, na żądanie poszkodowanego, wysokości odszkodowania, gdy jest organem właściwym do wydania pozwolenia wodnoprawnego lub jeżeli szkoda nie jest następstwem pozwolenia wodnoprawnego,

n)   prowadzenie spraw z zakresu gospodarki odpadami:

-   wydawanie i cofanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów posiadaczom odpadów, którzy budują lub utrzymują obiekt zaliczany do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,

-   wydawanie zezwoleń na zbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów posiadaczom odpadów, którzy budują lub utrzymują obiekt zaliczany do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz  zezwoleń na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest w urządzeniach przewoźnych,

-   wydawanie zezwoleń na zbieranie odpadów zakaźnych medycznych lub zakaźnych weterynaryjnych poza miejscami ich wytwarzania,

-   zezwalanie na spalanie odpadów poza instalacjami lub urządzeniami do tego przeznaczonymi,

-   zatwierdzanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,

-   zatwierdzanie programów gospodarki odpadami dla wytwórców odpadów prowadzących działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw oraz w zakresie przetwarzania odpadów zawierających azbest w urządzeniach przewoźnych,

-   obsługa Komisji do spraw stwierdzenia kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami,

-   wydawanie świadectw stwierdzających kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami,

-   zatwierdzanie instrukcji eksploatacji składowiska dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,

-   prowadzenie rejestru rodzajów, ilości oraz miejsc występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska,

-   wydawanie zgody na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części, które jest przedsięwzięciem mogącym zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz wnioskowanie do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o przeprowadzenie kontroli składowiska odpadów przed wydaniem zgody na jego zamknięcie oraz udział przedstawiciela marszałka województwa w tej kontroli,

-   wydawanie zezwolenia na odzysk odpadów wykorzystywanych do technicznego zamknięcia składowiska odpadów, które jest przedsięwzięciem mogącym zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, lub do jego rekultywacji,

-   prowadzenie spraw dotyczących zamknięcia z urzędu składowiska odpadów, które jest przedsięwzięciem mogącym zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko,

-   zobowiązywanie posiadacza odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów do prowadzenia dodatkowych badań wpływu odpadów na jakość wód oraz zwiększanie częstotliwości prowadzenia wszystkich badań,

o)   prowadzenie spraw dotyczących ochrony powietrza i ochrony przed hałasem:

-   wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza dla instalacji mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko,

-   określenie programów ochrony powietrza, mających na celu osiągnięcie dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu,

-   określenie planu działań krótkoterminowych w przypadku ryzyka występowania przekroczeń dopuszczalnych lub alarmowych poziomów substancji w powietrzu w strefie,

-   określenie dla terenu województwa bądź jego części rodzaju lub jakości paliw dopuszczonych do stosowania oraz ustalenie sposobu realizacji i kontroli tego obowiązku,

-   nakładanie na podmiot korzystający ze środowiska, który prowadzi działalność powodującą wprowadzanie substancji do powietrza na obszarze, na którym istnieje przekroczenie dopuszczalnego poziomu substancji w powietrzu, obowiązek prowadzenia pomiarów poziomów tej substancji w powietrzu, w odniesieniu do zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko,

-   wydawanie zezwoleń, upoważniających do uczestnictwa we wspólnotowym lub krajowym systemie handlu uprawnieniami do emisji,

-   określenie programów ochrony środowiska przed hałasem dla terenów poza aglomeracjami i przekazywanie ich wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska,

-   wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu, dla zakładów będących w kompetencji marszałka województwa, w przypadku, gdy poza zakładem, w wyniku jego działalności, przekroczone są dopuszczalne poziomu hałasu,

p)   prowadzenie spraw w zakresie ochrony przyrody:

-   tworzenie, zmiana granic lub likwidacja parku krajobrazowego po uzgodnieniu z właściwą miejscowo radą gminy oraz regionalnym dyrektorem ochrony środowiska,

-   nadawanie statutu parku krajobrazowego lub zespołu parków krajobrazowych,

-   ustanawianie planu ochrony parku krajobrazowego po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska,

-   wyznaczenie, likwidacja lub zmiana granic obszaru chronionego krajobrazu po uzgodnieniu  z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska,

-   powoływanie członków rady parku krajobrazowego lub zespołu parków krajobrazowych,

-   powoływanie, po zasięgnięciu opinii regionalnej rady ochrony przyrody, dyrektora parku krajobrazowego,

q)   prowadzenie spraw w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji:

-   uzgadnianie wydawanych przez starostę zezwoleń na prowadzenie działalności na zbieranie odpadów przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów,

-   prowadzenie wykazu przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu oraz punkty zbierania pojazdów oraz przekazywanie do centralnej ewidencji pojazdów informacji o umieszczeniu lub usunięciu przedsiębiorcy z wykazu,

-   przyjmowanie rocznych sprawozdań od przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu,

-   wydawanie pozwolenia zintegrowanego lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami wymaganej w związku z prowadzeniem stacji demontażu lub strzępi arki, a także wzywanie do zaniechania naruszeń, cofanie pozwolenia/decyzji w przypadku poświadczania przez przedsiębiorcę nieprawdy w zaświadczeniu o demontażu pojazdów lub zaświadczeniu o przyjęciu niekompletnego pojazdu, a także w sytuacji naruszania obowiązujących w tym zakresie przepisów prawnych,

r)    wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych i osoby prawnej, o których mowa w § 71 pkt 5-8.”.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Marszałkowi Województwa Podlaskiego.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 1) zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, Dz. U. z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1206, Dz. U. z 2006 r. Nr 126, poz. 875 i Nr 227, poz. 1658, Dz. U. z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, Dz. U. z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 216, poz. 1370, Nr 223, poz. 1458, Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 oraz Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 106, poz. 675,   

 

 

 

Powrót na początek strony