Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 15 lutego 2010 roku w sprawie zmian w ramach aktualizacji Listy projektów indywidualnych (...)

Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego
z dnia 15 lutego 2010 roku
w sprawie zmian w ramach aktualizacji Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (POIiŚ) oraz Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej

Sejmik z niepokojem przyjmuje praktykę odbierania środków finansowych kierowanych na rozwój tego województwa. Permanentne ograniczanie i utrudnianie wdrażania działań związanych z rozwojem naszego regionu staje się utrudnieniem w realizacji polskiej polityki regionalnej. Oświadczamy, że działania te prowadzą do trwałego wykluczenia regionu z rozwoju Polski, do zahamowania procesu integracji województwa, przeczą przyjętym przez Polskę zasadom polityki spójności i prowadzą do ograniczenia możliwości państwa w prowadzeniu polityki transgranicznej. 
Sejmik nie akceptuje tej praktyki i upomina się o prawa mieszkańców województwa, do równoprawnego korzystania ze środków strukturalnych. Odbieranie tych środków uniemożliwia realizację uprzednio zatwierdzonych na szczeblu centralnym inwestycji i projektów.
Sejmik Województwa Podlaskiego apeluje do Premiera Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, Ministra Rozwoju Regionalnego i Ministra Infrastruktury o skorygowanie dotychczasowych działań oraz zapewnienie realizacji inwestycji infrastrukturalnych  prowadzonych przez jednostki szczebla centralnego na terenie województwa podlaskiego. Brak realizacji tych przedsięwzięć spowoduje nieuchronnie marginalizację naszego regionu, powstrzyma procesy integracji województwa, uniemożliwi prawidłowy rozwój województwa.
Przedstawiona w dniu 02.02.2010 r. przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego  zaktualizowana  Lista projektów indywidualnych POIiŚ 2007-2013 budzi zdecydowany sprzeciw Sejmik Województwa Podlaskiego, wobec dokonanych w ramach aktualizacji zmian. W odniesieniu do województwa podlaskiego zmiany te dotyczą:
- usunięcia z listy podstawowej w ramach działania 6.1 Rozwój sieci drogowej projektu pn. „Budowa/przebudowa drogi ekspresowej S8, odcinek Białystok – granica państwa” o wartości 1.828,08 mln zł,
- przesunięcia na listę rezerwową w  ramach działania 7.1 Rozwój transportu kolejowego projektu „Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, etap I (odcinek Suwałki – Trakiszki – granica z Litwą)” o wartości 1.344,83 mln zł.

Jednocześnie zapisy Uszczegółowienia POIiŚ ograniczają możliwość aplikowania o środki na poprawę stanu infrastruktury ochrony zdrowia, dofinansowanie w zakresie  specjalistycznych i wysokospecjalistycznych świadczeń zdrowotnych jedynie do jednostek utworzonych przez ministra lub centralny organ administracji rządowej, publiczną uczelnię medyczną lub publiczną uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych. Obecne zapisy ograniczają możliwość występowania przez samorządy jedynie do projektów infrastrukturalnych w zakresie ratownictwa przedszpitalnego i szpitalnego.
W znacznym stopniu uniemożliwia to rozwój systemu świadczeń zdrowotnych w regionie.
Ponadto aktualnie prowadzona jest przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego weryfikacja projektów znajdujących się na liście projektów indywidualnych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, w efekcie której część projektów może ulec usunięciu z listy lub przesunięciu na listę rezerwową. Na liście rezerwowej projektów indywidualnych PO RPW znajdują się 2 projekty dotyczące podlaskich dróg wojewódzkich:
- przebudowy drogi wojewódzkiej nr 645 na odcinku granica województwa – Nowogród wraz z mostem przez rzekę Pisę w miejscowości Morgowniki”
- przebudowy drogi wojewódzkiej nr 653 na odcinku Bakałarzewo – Suwałki”.  
Projekty te z racji zmiany przebiegu drogi Via Baltica powinny zostać objęte dofinansowaniem, w miejsce elementów układu komunikacyjnego ujętych obecnie na liście podstawowej.
W związku z tym Sejmik Województwa Podlaskiego domaga się:
1. Bezwzględnego przywrócenia na listę podstawową projektu modernizacji linii kolejowej E 75 Rail Baltica (odcinek Suwałki – Trakiszki – granica z Litwą), w szczególności, iż trasa kolejowa Rail Baltica znajduje się na liście 30 projektów priorytetowych w sieci TEN-T (jako jedna z 3 najważniejszych inwestycji lądowych na terenie Polski) zgodnie z Decyzją Nr 884/2004/EC Parlamentu Europejskiego i Rady EU z dn. 29 kwietnia 2004 r.
2. Bezwzględnego przywrócenia realizacji drogi krajowej na odcinku Białystok – Suwałki – granica państwa, jako podstawowego połączenia północnej części regionu ze stolicą województwa.
3. Z uwagi na określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20.10.2009 r., w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, niższym standardem powyższej drogi, przeznaczenia  środków finansowych związanych ze zmniejszeniem wartość realizacji odcinka Białystok-Suwałki – granica państwa na inne inwestycje dotyczące dróg krajowych w województwie np.: na drogę krajową Nr 66 na odcinku Bielsk Podlaski – Połowce.  Związane jest to z przyznaniem środków finansowych na budowę infrastruktury drogowej na przejściu granicznym w Połowcach (Połowce -Pieszczatka) w ramach Programu EWT Polska – Białoruś - Ukraina.
4. Bezwzględnego utrzymania na liście projektów indywidualnych POIiŚ drogi S-19;
5. Dokonania zmian w ramach Działania 12.1 POIiŚ w zakresie rozszerzenia listy beneficjentów o jednostki zdrowia utworzone i prowadzone przez samorząd województwa,  oraz zwiększenia  (w ramach oszczędności i przesunięć środków) alokacji na to działanie. by z możliwości dofinansowania projektów inwestycyjnych mogły korzystać także specjalistyczne jednostki ochrony zdrowia prowadzone przez samorząd województwa.
6. Umieszczenie wojewódzkich inwestycji drogowych (drogi wojewódzkiej nr 645 oraz drogi wojewódzkiej nr 653), w związku  aktualizacją listy projektów, na liście podstawowej PO RPW.
7. W przypadku usunięcia projektów w procesie aktualizacji listy projektów indywidualnych PORPW utrzymania środków finansowych na inne inwestycje w województwie podlaskim, zgodnie z przyjętym wcześniej algorytmem podziału środków na 5 województw Polski Wschodniej. Niedopuszczalnym jest podejmowanie prób zmierzających do przekazywania środków do innych regionów, z naruszeniem zasad i kwot wynikających z algorytmu przyjętego w ramach PO RPW.

Samorząd Województwa Podlaskiego oczekuje wnikliwego i rozważnego zbadania zasygnalizowanych problemów i przywrócenia decyzji, które zapewnią pełną realizację polityki regionalnej w odniesieniu do województwa podlaskiego.

 

 

Powrót na początek strony