Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 30 listopada 2009 r.w sprawie przejęcia linii kolejowych: nr 36 Ostrołęka – Łapy i nr 49 Śniadowo- Łomża przez lokalne samorządy.

Stanowisko
Sejmiku Województwa Podlaskiego
z dnia 30 listopada 2009 r.


w sprawie przejęcia linii kolejowych: nr 36 Ostrołęka – Łapy i nr 49 Śniadowo- Łomża przez lokalne samorządy.

 

Samorząd Województwa Podlaskiego wyraża zaniepokojenie postępowaniem Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dotyczącym odmowy przekazania samorządom lokalnym linii kolejowych nr 36 Ostrołęka - Łapy i nr 49 Śniadowo – Łomża.
Przedmiotowe linie zostały wyłączone z wykazu linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe. Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 18 a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe - linie te, mogą być przekazane jednostkom samorządu terytorialnego do prowadzenia działalności transportowej.
O przejęcie linii nr 36 Ostrołęka - Łapy występował Wójt Gminy Sokoły, jednakże brak zgody zarządcy tj. PKP PLK S.A. na jej przekazanie, uniemożliwia podjęcie działań rewitalizacji zawieszonych przewozów. Proponowane (w piśmie sygn. TK-5kd-0782-59(02)/09 z dn. 20 października 2009 r.) rozwiązanie wznowienia przewozów przez funkcjonujących przewoźników kolejowych jest nierealne, gdyż PKP Cargo S.A. wycofała się w dn. 29 października br. z prowadzenia przewozów na trasie Łapy – Sokoły. Perspektywa zapotrzebowania na przewozy węgla do Elektrowni Ostrołęka, którą przedstawia zarządca jest odległa, ponieważ może nastąpić dopiero w 2016 r.
Zaniechanie w przekazywaniu linii skutkować będzie dalszą ich degradacją oraz ujemnie wpływać na rozwój gospodarczy regionu. PKP PLK S.A. nie posiada wystarczającej ilości środków na bieżące ich utrzymanie, co dopiero mówić o podniesieniu parametrów technicznych. Z uwagi na powyższe inicjatywa lokalnych samorządów zmierzająca do ich rewitalizacji, zasługuje na wszelkie możliwe wsparcie. Miejscowi przedsiębiorcy poczynili już inwestycje i swój rozwój związali z transportem kolejowym. Tym bardziej są oni zaskoczeni decyzją przewoźnika towarowego.
Z uwagi na zaistniałe okoliczności Samorząd Województwa Podlaskiego zwraca się do Pana Ministra o zweryfikowanie stanowiska w sprawie  przekazania linii kolejowych nr 36 Ostrołęka - Łapy i nr 49 Śniadowo – Łomża lokalnym samorządom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powrót na początek strony