Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 26 maja 2008 r. w sprawie kolei

Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie kolei
 z dnia 26 maja 2008 r.

 

                                                                                                                                                         Pan Cezary Grabarczyk

                                                                                                                                                            Minister Infrastruktury

 


Szanowny Panie Ministrze


        Jako wybrani w bezpośrednich wyborach przez mieszkańców na ich reprezentantów w Sejmiku Województwa Podlaskiego, niezależnie od barw partyjnych i prezentowanych poglądów, wspólnie apelujemy do Pana Ministra o aktywny udział w zapewnieniu równomiernego funkcjonowania i rozwoju infrastruktury kolejowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

        Podstawą komunikacyjnego funkcjonowania Województwa i przysłowiowym oknem na świat jest połączenie pomiędzy Białymstokiem i Warszawą. Mieszkańcy Województwa Podlaskiego w Stolicy uczą się, korzystają z lotniska Okęcie, przy przejazdach koleją do innych miejscowości w kraju przejeżdżają przez Warszawę tranzytem. Osoby odwiedzające Województwo Podlaskie w sprawach zarówno prywatnych jak i biznesowych w zdecydowanej większości korzystają także z komunikacji Warszawa – Białystok. Sprawne i szybkie połączenie z Warszawą to podstawa zrównoważonego rozwoju w zakresie podstawowej infrastruktury transportowej kraju, jaką powinna być szybka i sprawna kolej, kursująca często i w jak najszerszym przedziale godzinowym. W związku z powyższym prosimy o Pański aktywny udział w następujących sprawach:

1. Przywrócenie bezpośredniego codziennego połączenia z Białegostoku do Warszawy o godzinie 20.10. Obecnie ostatni pociąg odjeżdża o godzinie 18.10. Jest to problem zarówno dla mieszkańców Województwa jak również dla osób odwiedzających Białystok, gdyż następny pociąg odjeżdża dopiero o godzinie 5.05.
2. Zapewnienie w przyszłych rozkładach jazdy nie mniejszej ilości pociągów 
międzywojewódzkich na terenie Województwa Podlaskiego niż w momencie wejścia w życie obowiązującego rozkładu jazdy pociągów oraz rozwoju połączeń kolejowych pomiędzy Białymstokiem a Warszawą tak, aby kursowały z taką częstotliwością jak na głównych ciągach komunikacyjnych w kraju, to jest co sześćdziesiąt minut w ciągu dnia.
3. Przyspieszenia prac nad modernizacją korytarza kolejowego RailBaltica,
stanowiącego na trenie Rzeczpospolitej Polskiej część I Paneuropejskiego Korytarza Transportowego Warszawa – Kowno – Ryga – Tallin – Helsinki, ze szczególnym uwzględnieniem następujących kwestii:
a) Niezwłocznym zintensyfikowaniem prac koncepcyjnych na terenie Polski.
b) Na terenie Województwa Podlaskiego przebieg trasy powinien przebiegać na linii 
Białystok – Sokółka – Augustów z zapewnieniem wjazdu pociągów pasażerskich na stację Białystok oraz kompleksowej modernizacji węzła Białystok.
c) Przeprowadzenie modernizacji jednoetapowej, to jest bezpośrednio do przewidywanej
prędkości maksymalnej na danym odcinku. Obecnie za standard dla kolei klasycznej uznaje się prędkość 200 km/h – do tej prędkości ma być modernizowany między innymi odcinek Opole – Kędzierzyn Koźle. Ze względu na priorytetowy charakter korytarza RailBaltica w komunikacji międzynarodowej oraz możliwe znaczne finansowanie inwestycji ze strony Unii Europejskiej przychylamy się do opcji bezpośredniej modernizacji całości trasy do wymienionej prędkości.
d) Wykorzystywanie pozyskanych w trakcie prac modernizacyjnych materiałów 
staroużytecznych do napraw głównych innych linii na terenie Województwa Podlaskiego (Białystok – Bielsk Podlaski – Czeremcha, Bielsk Podlaski – Hajnówka, Łomża – Śniadowo, Suwałki – Olecko). 
           Przedstawione powyżej propozycje sfinansowane zostałyby w ramach środków już przewidzianych lub planowanych do wykorzystania na poszczególne działy w ramach budżetów kompetentnych jednostek. Przy prowadzeniu wszystkich wymienionych działań zapewniamy możliwość aktywnego udziału w zakresie prac merytorycznych i koncepcyjnych oraz gotowość aktywnej współpracy i okazywania niezbędnej pomocy ze strony Sejmiku, Zarządu oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w miarę posiadanych kompetencji.

Białystok, 26.05.2008 r.

Powrót na początek strony