Uchwała Zarządu Województwa Podlaskiego Nr 37/414/03 z dnia 25 czerwca 2003 roku

U c h w a ł a Nr 37/414/03

Zarządu Województwa Podlaskiego

z dnia 25 czerwca 2003 r.

w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806) uchwala się Regulamin Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Regulamin Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku, zwany dalej "Regulaminem" określa organizację wewnętrzną i zasady funkcjonowania Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

§ 2.

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) Sejmiku, Zarządzie, Marszałku, Wicemarszałku, członku Zarządu, Skarbniku - należy przez to rozumieć odpowiednio: Sejmik, Zarząd, Marszałka, Wicemarszałka, członka Zarządu, Skarbnika - Województwa Podlaskiego;

2) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku, który funkcjonuje jako jednostka budżetowa;

3) Województwie - należy przez to rozumieć jednostkę samorządu terytorialnego - Województwo Podlaskie;

4) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku;

5) dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego, Dyrektora Biura Informacji i Promocji Województwa oraz dyrektorów departamentów Urzędu;

6) departamencie - należy przez to rozumieć departament, Biuro Sejmiku Województwa Podlaskiego, Biuro Informacji i Promocji Województwa;

7) jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Podlaskiego;

8) osobie prawnej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną posiadającą osobowość prawną, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Podlaskiego.

§ 3.

1. Zarząd przy pomocy Urzędu wykonuje uchwały Sejmiku oraz zadania Województwa określone przepisami prawa.

2. W przypadkach określonych odrębnymi przepisami Zarząd i Marszałek wykonują zadania, o których mowa w ust. 1 przy pomocy jednostek organizacyjnych, osób prawnych oraz podmiotów gospodarczych.

§ 4.

Obowiązki Urzędu jako zakładu pracy oraz prawa i obowiązki pracowników Urzędu, związane ze stosunkami pracy określa Regulamin Pracy Urzędu.

ROZDZIAŁ II

ZASADY KIEROWANIA URZĘDEM

§ 5.

1. Marszałek jest kierownikiem Urzędu, zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych.

2. Marszałek kieruje pracą Urzędu przy pomocy Wicemarszałków i członków Zarządu, Dyrektora Generalnego, Skarbnika i dyrektorów.

3. Marszałek dokonuje podziału zadań pomiędzy Wicemarszałków i członków Zarządu oraz określa zadania Skarbnika, Dyrektora Generalnego oraz dyrektorów.

4. Nadzór Wicemarszałków oraz członków Zarządu nad poszczególnymi departamentami ustala Zarząd na wniosek Marszałka.

§ 6.

Wicemarszałkowie i członkowie Zarządu zapewniają w powierzonym im zakresie kompleksowe rozwiązywanie problemów oraz nadzorują departamenty i jednostki organizacyjne, a w szczególności:

1) przedkładają lub aprobują projekty uchwał Zarządu;

2) wydają polecenia służbowe;

3) przedkładają wnioski dotyczące zatrudnienia, wynagrodzenia, nagradzania, karania oraz zwolnienia dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych;

4) aprobują składane przez dyrektorów nadzorowanych departamentów i kierowników jednostek organizacyjnych propozycje zmian organizacyjnych, wnioski kadrowe oraz wnioski dotyczące upoważnienia pracowników do wydawania decyzji administracyjnych,

5) wydają z upoważnienia Marszałka decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

§ 7.

1. Departamentami kierują dyrektorzy na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i odpowiedzialności za wyniki pracy departamentu.

2. Dyrektorzy realizują swoje obowiązki przy pomocy zastępców dyrektorów, (jeżeli takie stanowisko zostało utworzone) lub kierowników referatów.

3. Do zadań zastępcy dyrektora departamentu należy w szczególności wykonywanie zadań powierzonych przez dyrektora. W razie braku możliwości pełnienia przez dyrektora obowiązków służbowych lub nieobecności w pracy, zastępstwo pełni zastępca dyrektora wskazany przez dyrektora w uzgodnieniu z właściwym członkiem Zarządu i Dyrektorem Generalnym.

4. W departamencie, w którym nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora departamentu, funkcję tę w czasie nieobecności dyrektora pełni jeden z kierowników referatu wchodzący w skład departamentu (lub pracownik - wyznaczony przez dyrektora, w uzgodnieniu z właściwym członkiem Zarządu).

§ 8.

1. Dyrektor Generalny działając z upoważnienia Marszałka zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu, nadzoruje i koordynuje działalność wszystkich departamentów i w tym zakresie podlegają mu bezpośrednio dyrektorzy.

2. Dyrektor Generalny koordynuje realizację uchwał Sejmiku i Zarządu wykonywanych przez wszystkie departamenty Urzędu i jednostki organizacyjne.

3. Dyrektor Generalny zapewnia obsługę organizacyjną wszystkich departamentów.

4. Do zadań Dyrektora Generalnego należy w szczególności:

1) koordynowanie pracy w zakresie organizacyjnym poszczególnych departamentów oraz komórek organizacyjnych bezpośrednio podległych Marszałkowi;

2) bezpośredni nadzór nad Departamentem Organizacyjno-Prawnym i Kadr;

3) nadzór nad kontrolą wewnętrzną w Urzędzie w zakresie przestrzegania postanowień regulaminu pracy, Regulaminu, przestrzegania kodeksu postępowania administracyjnego i instrukcji kancelaryjnej, wykonania uchwał Zarządu i zarządzeń Marszałka;

4) koordynowanie prac związanych z kontrolą zewnętrzną sprawowaną przez poszczególne departamenty oraz Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej;

5) koordynowanie i wykonywanie czynności z zakresu nadzoru nad działaniami związanymi z przygotowywaniem przez departamenty projektów aktów prawnych organów Województwa i Marszałka;

6) zapewnienie warunków organizacyjnych umożliwiających sprawne wykonywanie zadań przez Zarząd i Urząd,

7) rozpatrywanie skarg dotyczących pracowników Urzędu,

8) wykonywanie kontroli spraw pracowniczych w Urzędzie w zakresie upoważnienia udzielonego przez Marszałka;

9) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad prowadzeniem spraw socjalnych pracowników Urzędu;

10) zapewnienie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników
Urzędu.

§ 9.

W przypadku nieobecności Dyrektora Generalnego zastępstwo ustala Marszałek.

§ 10.

1. Skarbnik zapewnia prawidłową gospodarkę finansową Województwa i jako główny księgowy budżetu Województwa, realizuje zadania określone w odrębnych przepisach.

2. Skarbnik jest Dyrektorem Departamentu Finansów.

3. Do zadań Skarbnika należy w szczególności:

1) udzielanie kontrasygnaty składanym w imieniu Województwa oświadczeniom woli, z których mogą wynikać zobowiązania pieniężne;

2) koordynowanie prac związanych z opracowaniem projektu budżetu Województwa;

3) czuwanie nad prawidłową realizacją budżetu, opracowywanie analiz i sprawozdań;

4) zapewnienie prawidłowego wykorzystania środków pieniężnych oraz kredytów;

5) kontrolowanie wykonania obowiązków przez głównych księgowych jednostek i zakładów budżetowych województwa.

ROZDZIAŁ III

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA URZĘDU

§ 11.

1. W skład Urzędu wchodzą następujące departamenty:

1) Biuro Sejmiku Województwa Podlaskiego;

2) Biuro Informacji i Promocji Województwa;

3) Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr;

4) Departament Finansów;

5) Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych;

6) Departament Infrastruktury, Gospodarki i Ochrony Środowiska;

7) Departament Geodezji, Rolnictwa i Mienia;

8) Departament Zdrowia i Polityki Społecznej;

9) Departament Edukacji i Kultury;

10) Departament Turystyki i Sportu.

2. W departamentach tworzy się:

1) referaty;

2) samodzielne stanowiska pracy, nie wchodzące w skład referatów.

3. W skład Urzędu wchodzą ponadto komórki organizacyjne nie wchodzące w skład departamentów:

1) Biuro Prawne;

2) Pion Ochrony Informacji Niejawnych;

3) Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej;

4) Samodzielne Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy

podlegające bezpośrednio Marszałkowi.

4. Do komórek organizacyjnych wymienionych w ust. 3 i kierowników tych komórek stosuje się odpowiednio postanowienia Regulaminu dotyczące departamentów i dyrektorów.

§ 12.

Departamenty oraz komórki organizacyjne wymienione w § 11 przy znakowaniu spraw używają następujących symboli:

1) Biuro Sejmiku Województwa Podlaskiego - BSW;

2) Biuro Informacji i Promocji Województwa - BIP;

3) Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr - OPK;

4) Departament Finansów - FN;

5) Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych - PR;

6) Departament Infrastruktury, Gospodarki i Ochrony Środowiska - IGO;

7) Departament Geodezji, Rolnictwa i Mienia - GRM;

8) Departament Zdrowia i Polityki Społecznej - ZPS;

9) Departament Edukacji i Kultury - EK;

10) Departament Turystyki i Sportu - DTS;

11) Biuro Prawne - BP;

12) Pion Ochrony Informacji Niejawnych - POI;

13) Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej - BKF;

14) Samodzielne Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy - BHP.

§ 13.

1. Organizację wewnętrzną departamentów, a w szczególności podział na referaty i samodzielne stanowiska pracy oraz zakresy zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy, ustalają - dyrektorzy poszczególnych departamentów w uzgodnieniu z nadzorującymi członkami Zarządu.

2. Organizację wewnętrzną departamentów, szczegółowy zakres zadań departamentów oraz komórek organizacyjnych, o których mowa w § 11 Regulaminu zatwierdza Marszałek.

3. Szczegółowe zakresy czynności zastępców dyrektorów departamentów, kierowników referatów i pozostałych pracowników ustalają dyrektorzy.

ROZDZIAŁ IV

ZADANIA WSPÓLNE DEPARTAMENTÓW

§ 14.

Do wspólnych zadań departamentów należy w szczególności:

1) opracowywanie propozycji do projektu budżetu oraz sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu;

2) realizacja dochodów budżetowych;

3) dokonywanie wydatków budżetowych;

4) rozliczanie merytoryczne i finansowe dotacji udzielanych przez organy samorządu województwa, dotyczących spraw prowadzonych przez departament;

5) opracowywanie projektów strategii rozwoju województwa oraz programów wojewódzkich;

6) realizacja zadań wynikających ze strategii rozwoju Województwa, programów wojewódzkich, w tym kontraktu wojewódzkiego;

7) inicjowanie i zapewnienie realizacji zadań o charakterze wojewódzkim określonych ustawami;

8) współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi, osobami prawnymi w realizacji zadań Województwa;

9) realizacja zadań zleconych Województwu z zakresu administracji rządowej oraz zadań przejętych przez Województwo z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumień z jej organami,

10) prowadzenie postępowania egzekucyjnego w administracji,

11) prowadzenie spraw kadrowych kierowników jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez samorząd województwa, a w szczególności w zakresie: organizowania i przeprowadzania konkursów oraz zasięgania opinii lub uzyskiwania wymaganej zgody przewidzianych przepisami prawa w zakresie powoływania i odwoływania kierowników jednostek, prowadzenia spraw związanych z udzielaniem pełnomocnictw, wynagradzaniem oraz oceną pracy dyrektorów;

12) współdziałanie z administracją rządową, jednostkami samorządu terytorialnego oraz z innymi jednostkami w realizacji zadań istotnych dla Województwa;

13) wykonywanie czynności związanych z:

a) nadzorowaniem i kontrolowaniem działalności jednostek organizacyjnych, osób prawnych w zakresie ustalonym przez Zarząd,

b) przygotowaniem projektów aktów prawnych Marszałka oraz projektów uchwał i innych dokumentów wnoszonych pod obrady Sejmiku, jego komisji i Zarządu, w tym: tworzenia, przekształcania, likwidacji jednostek, nadawania, zmiany statutów i regulaminów organizacyjnych jednostek,

c) przygotowaniem projektów umów i porozumień zawieranych przez Zarząd,

d) wykonywaniem uchwał Sejmiku i Zarządu oraz zarządzeń Marszałka,

e) sporządzaniem analiz sposobu wykorzystania wniosków wynikających z informacji i wystąpień pokontrolnych,

f) opracowaniem na potrzeby Zarządu i Marszałka oraz w celu przedłożenia Sejmikowi, jego komisjom oraz organom administracji rządowej, sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji powierzonych zadań, w tym sprawozdań z wykonania uchwał Zarządu, kwartalnych informacji z wykonania uchwał Sejmiku, sprawozdania rocznego z działalności Zarządu,

g) przygotowaniem projektów odpowiedzi na wnioski komisji, interpelacje i zapytania radnych oraz wystąpienia posłów i senatorów,

14) prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem skarg i wniosków obywateli;

15) prowadzenie spraw dotyczących postępowania administracyjnego w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;

16) wykonywanie zadań wynikających z przepisów dotyczących statystyki publicznej;

17) realizacja zadań obronnych, obrony cywilnej i bezpieczeństwa publicznego zgodnie z zakresem działania określonym odrębnymi przepisami;

18) prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych;

19) zapewnienie warunków organizacyjno-technicznych oraz obsługa Komitetów Sterujących w zakresie zadań poszczególnych departamentów;

20) zapewnienie obywatelom możliwości korzystania z protokołów z sesji Sejmiku, z posiedzeń komisji Sejmiku, z posiedzeń Zarządu oraz pozostałych dokumentów wynikających z funkcjonowania organów Województwa;

21) udostępnianie posiadanej informacji publicznej, według zasad i trybu określonegoodrębnymi przepisami;

22) przekazywanie porozumień Województwa zawartych z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru Województwa w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych do ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz do Departamentu Organizacyjno-Prawnego i Kadr;

23) przygotowywanie dokumentacji związanej z wdrażaniem polityki jakości - nowoczesnego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO;

24) udział w opracowaniu strategii społeczeństwa informacyjnego i informatyzacji w administracji publicznej Województwa, w tym opiniowanie programów realizacyjnych;

25) przetwarzanie danych osobowych zgodnie z odrębnymi przepisami;

26) zapewnienie sprawnej obsługi interesantów.

ROZDZIAŁ V

ZAKRESY DZIAŁANIA DEPARTAMENTÓW

§ 15.

1. Do zadań Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego należy w szczególności:

1) obsługa administracyjno - techniczna sesji Sejmiku i jego organów;

2) ewidencja uchwał i innych aktów Sejmiku;

3) prowadzenie rejestrów: uchwał Sejmiku, wniosków i opinii komisji Sejmiku, interpelacji i wniosków radnych, aktów prawa miejscowego i ich udostępnianie;

4) opracowywanie projektów uchwał dotyczących: spraw proceduralnych, planu pracy Sejmiku i jego organów, Statutu;

5) przekazywanie uchwał Sejmiku właściwym organom nadzoru oraz departamentom Urzędu, współdziałanie i współpraca z Departamentem Organizacyjno-Prawnym i Kadr w zakresie obsługi wyborów do Sejmiku;

6) udzielanie radnym pomocy w wykonywaniu mandatu w zakresie ustalonym przez Sejmik i jego Przewodniczącego.

2. W ramach Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego działają Oddziały Terenowe w Łomży i w Suwałkach.

3. Do zadań Oddziałów Terenowych Biura w Łomży i w Suwałkach należy obsługa radnych w terenie, organizacja dyżurów radnych, przyjmowanie interesantów, inne zadania zlecone przez Marszałka lub Zarząd.

4. Dyrektor Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego wykonuje bezpośredni nadzór nad Oddziałami Terenowymi.

5. Dyrektor Biura Sejmiku Województwa Podlaskiego w zakresie obsługi Sejmiku współpracuje z Przewodniczącym Sejmiku.

§ 16.

1. Do zadań Biura Informacji i Promocji Województwa należy w szczególności:

1)obsługa funkcji reprezentacyjnych Marszałka i członków Zarządu;

2)organizacja i funkcjonowanie służby prasowej Marszałka;

3)organizowanie i koordynowanie działań związanych z udostępnianiem informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej;

4)prowadzenie zadań z zakresu promocji Województwa;

5)współpraca zagraniczna Województwa, w tym:

a)opracowywanie priorytetów współpracy zagranicznej Województwa,

b) nadzorowanie procedur i przygotowywanie projektów umów o współpracy międzynarodowej,

c)opracowywanie zasad współpracy z organizacjami międzynarodowymi.

2. Biurem Informacji i Promocji Województwa kieruje Dyrektor Biura Informacji i Promocji Województwa, pełniący jednocześnie funkcję Rzecznika Prasowego Marszałka Województwa.

3. Dyrektor Biura Informacji i Promocji Województwa sprawuje nadzór nad realizacją zadań z zakresu:

1) promocji i współpracy z zagranicą Województwa;

2) opracowuje propozycje dotyczące treści, kierunków i form działalności prasowo- informacyjnej organów Województwa oraz zapewnia ich realizację.

4. Zadaniem Rzecznika Prasowego Marszałka Województwa jest w szczególności:

1) publiczne prezentowanie działań organów Województwa;

2) organizowanie kontaktów publicznych Marszałka i Zarządu, realizowanych z udziałem lub za pośrednictwem środków masowego przekazu.

5. Realizację zadań Rzecznika Prasowego Marszałka Województwa zapewnia służba prasowa Marszałka.

§ 17.

1. Do zadań Departamentu Organizacyjno-Prawnego i Kadr należy w szczególności:

1) prowadzenie spraw z zakresu organizacji i funkcjonowania Urzędu;

2) prowadzenie spraw pracowniczych Urzędu;

3) prowadzenie akt osobowych kierowników jednostek organizacyjnych;

4) ochrona danych osobowych Urzędu;

5) szkolenia pracowników Urzędu;

6) koordynacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Urzędzie;

7) obsługa sekretarska Zarządu;

8) obsługa posiedzeń Zarządu;

9) opracowywanie projektów sprawozdań z działalności Zarządu, projektów informacji z wykonania uchwał Zarządu oraz uchwał Sejmiku;

10) przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w Urzędzie;

11) prowadzenie zbioru dokumentacji przeprowadzanych kontroli zewnętrznych;

12) prowadzenie centralnych rejestrów kancelaryjnych;

13) prowadzenie kancelarii ogólnej Urzędu;

14) prowadzenie archiwum zakładowego Urzędu;

15) zapewnienie Sejmikowi, Zarządowi i departamentom materiałowo - technicznych warunków pracy;

16) wykonywanie czynności związanych z wyborami do Sejmiku;

17) prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych;

18) obsługa informatyczna i teleinformatyczna Urzędu.

2. Przy Departamencie Organizacyjno-Prawnym i Kadr funkcjonuje wyodrębnione Biuro Prawne do zadań, którego należy udzielanie porad prawnych, opiniowanie projektów aktów prawnych i zastępstwo procesowe w sprawach sądowych i administracyjnych.

3. Przy Departamencie Organizacyjno-Prawnym i Kadr funkcjonuje Samodzielne Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy do zadań, którego należą sprawy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w Urzędzie oraz wykonywanie czynności w ramach nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi.

§ 18.

1. Do zadań Departamentu Finansów należy prognozowanie, planowanie i nadzorowanie wykonania budżetu Województwa, obsługa finansowo - księgowa Urzędu jako jednostki budżetowej, a w szczególności:

1) koordynacja prac związanych z planowaniem i ustalaniem projektu budżetu;

2) zapewnienie prawidłowego wykonania budżetu;

3) sporządzanie okresowych sprawozdań z wykonania budżetu;

4) rozliczanie dotacji celowych z budżetu państwa na zadania zlecone, powierzone i własne samorządu województwa w okresach przewidzianych w ustawie o finansach publicznych;

5) obsługa finansowo - księgowa budżetu;

6) prowadzenie ewidencji syntetycznej: Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych, Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym;

7) przygotowanie projektów zmian w budżecie;

8) przeprowadzenie analiz przedkładanych materiałów dotyczących planowania budżetu;

9) miesięczne przeprowadzanie analiz sprawozdań o dochodach i wydatkach, należnościach i zobowiązaniach budżetowych;

10) przeprowadzenie analiz sprawozdań zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i funduszy celowych w zakresie uprawnień do dokonywania zmian w planach finansowych, sporządzanie wniosków do kontroli;

11) przeprowadzenie analiz systemu finansów publicznych;

12) dokonywanie analiz sprawozdań finansowych spółek handlowych, których Województwo jest wspólnikiem albo akcjonariuszem;

13) obsługa wynagrodzeń i świadczeń z zakresu ubezpieczeń społecznych pracowników Urzędu, ewidencja i analiza płac pracowników Urzędu;

14) obsługa kasowa Urzędu;

15) bieżąca kontrola finansowa.

2. W Departamencie Finansów tworzy się stanowisko Głównego Księgowego Urzędu.

§ 19.

1. Do zadań Departamentu Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych należy w szczególności:

1) opracowanie, wdrażanie, monitoring i aktualizacja Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego;

2) opracowywanie i monitorowanie programów i kontraktów wojewódzkich;

3) prowadzenie analizy w zakresie społeczno-gospodarczego rozwoju Województwa;

4) podejmowanie działań zmierzających do pobudzenia aktywności gospodarczej regionu;

5) współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego i samorządami gospodarczymi w zakresie integracji działań na rzecz rozwoju regionalnego;

6) prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem funduszy pomocowych Unii Europejskiej i organizacji międzynarodowych;

7) opracowywanie i wdrażanie programów rozwoju regionalnego współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w tym:

a) przyjmowanie wniosków na realizację projektów,

b) dokonywanie oceny kompletności i poprawności wniosków,

c) organizowanie i obsługa prac paneli ekspertów i Komitetu Sterującego.

8) kształtowanie i realizacja polityki przestrzennej Województwa;

9) wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem:

a) Podlaskiego Biura Planowania Przestrzennego w Białymstoku,

b) Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku.

§ 20.

1. Do zadań Departamentu Infrastruktury, Gospodarki i Ochrony Środowiska należy w szczególności:

1) zarządzanie ruchem na drogach wojewódzkich;

2) rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej dróg wojewódzkich;

3) transport zbiorowy w tym: wydawanie zezwoleń w zakresie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych;

4) koordynacja rozkładów jazdy przewoźników autobusowych;

5) rozliczanie dopłat do ulgowych przejazdów autobusowych;

6) organizowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich;

7) szkolenie kierowców pojazdów przewożących towary niebezpieczne;

8) kształtowanie polityki energetycznej Województwa;

9) realizacja polityki ekologicznej w Województwie;

10) opłaty za korzystanie ze środowiska oraz opłaty produktowej (gromadzenie, weryfikacja, egzekucja opłat, udzielanie ulg, redystrybucja wpływów na fundusze ochrony środowiska, kontrola);

11) gospodarka opakowaniami i odpadami opakowaniowymi i poużytkowymi;

12) gospodarka odpadami w Województwie;

13) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku;

14) wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem:

a) Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku,

b) Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Białymstoku,

c) Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łomży,

d) Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Suwałkach.

§ 21.

1. Do zadań Departamentu Geodezji, Rolnictwa i Mienia należy w szczególności:

1) gromadzenie i prowadzenie zasobu geodezyjnego i kartograficznego z terenu Województwa;

2) dysponowanie środkami Wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym;

3) gromadzenie i prowadzenie wojewódzkich baz danych wchodzących w skład Krajowego Systemu Informacji o Terenie (PSIT);

4) dysponowanie środkami Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych;

5) gospodarowanie wojewódzkim zasobem nieruchomości i mieniem;

6) organizacja prac urządzeniowo - rolnych i ochrony gruntów;

7) rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej wsi;

8) gospodarka wodna, w tym ochrona przeciwpowodziowa;

9) regionalna polityka rolna;

10) realizacja Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich;

11) pozyskiwanie i wykorzystanie środków w ramach Programu SAPARD;

12) wydawanie zezwoleń na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości do 18% alkoholu przedsiębiorcom;

13) wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku.

2. W skład Departamentu Geodezji, Rolnictwa i Mienia wchodzi Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, który realizuje zadania Marszałka z zakresu geodezji i kartografii.

3. Wojewódzkim Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej kieruje Geodeta Województwa, podległy bezpośrednio Marszałkowi.

§ 22.

1. Do zadań Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej należą w szczególności sprawy z zakresu:

1) ochrony zdrowia;

2) pomocy społecznej;

3) profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii;

4) rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych;

5) tworzenia, przekształcania i likwidacji zakładów opieki zdrowotnej;

6) nadzoru nad realizacją zadań statutowych, dostępnością i poziomem świadczeń, prawidłowością gospodarowania mieniem, gospodarką finansową zakładów opieki zdrowotnej;

7) organizacji, finansowania oraz zapewnienia odbycia stażu podyplomowego absolwentów studiów lekarskich i lekarsko-stomatologicznych, absolwentów szkół pielęgniarskich i szkół położnych;

8) udzielanie i cofanie zezwoleń na zbiórki publiczne na terenie Województwa lub jego części obejmującej więcej niż jeden powiat;

9) ochrony praw konsumentów.

2. Nadzorowi Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej podlegają:

1) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzki Szpital Zespolony im. J. Śniadeckiego w Białymstoku;

2) Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. K. Dłuskiego w Białymstoku;

3) Białostocki Ośrodek Onkologiczny im. M. Skłodowskiej - Curie w Białymstoku;

4) Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku;

5) Specjalistyczny Dermatologiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Białymstoku;

6) Podlaski Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Białymstoku;

7) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratun­kowego w Białymstoku;

8) Samodzielny Publiczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej im. Stanisława

Deresza w Choroszczy;

9) Samodzielny Publiczny Zakład Opiekuńczo - Leczniczy dla Dzieci i Młodzieży w Bacikach Średnich;

10) Szpital Wojewódzki imienia Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży;

11) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzki Zakład Patomorfologii w Łomży;

12) Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Paliatywnej w Suwałkach;

13) Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki w Suwałkach;

14) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Rehabilitacji w Suwałkach;

15) Specjalistyczny Psychiatryczny Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Suwałkach;

16) Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łomży;

17) Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży;

18) Obwód Lecznictwa Kolejowego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Białymstoku w likwidacji;

19) Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Suwałkach.

§ 23.

1. Do zadań Departamentu Edukacji i Kultury należy w szczególności:

1) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli;

2) kształtowanie świadomości kulturowej mieszkańców;

3) zakładanie i prowadzenie publicznych zakładów kształcenia i placówek doskonalenia nauczycieli, szkół, bibliotek pedagogicznych oraz instytucji kultury;

4) merytoryczna ocena realizacji gospodarki finansowej nadzorowanych jednostek;

5) prognozowanie kierunków rozwoju życia kulturalnego w Województwie;

6) sprawowanie mecenatu nad działalnością kulturalną;

7) ochrona dziedzictwa kultury.

2. Wykonywanie czynności w zakresie nadzoru nad organizacją i funkcjonowaniem:

1) Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku;

2) Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach;

3) Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Łomży;

4) Biblioteki Pedagogicznej w Łomży;

5) Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Łomży;

6) Kolegium Nauczycielskiego w Suwałkach;

7) Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Suwałkach;

8) Medycznego Studium Zawodowego nr 1 w Białymstoku;

9) Medycznego Studium Zawodowego nr 2 w Białymstoku;

10) Medycznego Studium Zawodowego w Łomży;

11) Medycznego Studium Zawodowego w Suwałkach;

12) Szkołą Policealną Służb Społecznych w Białymstoku;

13) Muzeum Podlaskiego w Białymstoku;

14) Filharmonii Białostockiej w Białymstoku;

15) Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku;

16) Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku;

17) Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Białymstoku;

18) Muzeum Rolnictwa im. Ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu;

19) Ośrodka "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów" w Sejnach.

§ 24.

1. Do zadań Departamentu Turystyki i Sportu należy w szczególności:

1) prowadzenie i wspieranie działań z zakresu rozwoju turystyki i promocji walorów turystycznych Województwa w tym: kreowanie nowych i promowanie istniejących w regionie produktów turystycznych;

2) wspieranie i prowadzenie zadań z zakresu kultury fizycznej i sportu w tym rozwoju bazy sportowej Województwa;

3) zabezpieczanie realizacji zadań związanych z systemem szkolenia i współzawodnictwa sportowego;

4) opracowywanie regionalnych programów rozwoju kultury fizycznej, w tym bazy sportowo - rekreacyjnej.

§ 25.

1. Do zadań Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej należy prowadzenie audytu wewnętrznego i kontroli finansowej w Urzędzie, jednostkach podległych i nadzorowanych przez Zarząd w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, a także przygotowanie Urzędu do wdrożenia systemu zarządzania jakością, zgodnego z normą ISO.

2. Do zadań Pionu Ochrony Informacji Niejawnych należy ochrona informacji niejawnych.

3. Pionem Ochrony Informacji Niejawnych kieruje Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych zwany dalej "Pełnomocnikiem Ochrony", który odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.

4. W skład Pionu Ochrony Informacji Niejawnych wchodzi Kancelaria Tajna, która stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną podległą bezpośrednio Pełnomocnikowi Ochrony, odpowiedzialną za właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie dokumentów zawierających informacje niejawne uprawnionym osobom.

5. Kancelaria Tajna przy znakowaniu spraw używa symbolu - KT.

§ 26.

Zadania wymienione w § 14 - 25 Regulaminu departamenty wykonują samodzielnie lub współpracując ze sobą.

ROZDZIAŁ VI

PODSTAWOWE ZASADY OPRACOWYWANIA AKTÓW PRAWNYCH WYDAWANYCH PRZEZ MARSZAŁKA

§ 27.

1. Projekty aktów prawnych (uchwały Sejmiku i Zarządu) opracowują dyrektorzy na polecenie Zarządu i Skarbnika.

2. Podstawowe zasady opracowywania projektów aktów prawnych wydawanych przez Sejmik i Zarząd określa Statut.

§ 28.

1. Projekt aktu prawnego przed wniesieniem pod obrady Zarządu powinien być uzgodniony:

1) ze Skarbnikiem, jeżeli dotyczy zadań budżetowych lub powoduje inne skutki finansowe;

2) z Dyrektorem Generalnym, jeżeli dotyczy spraw organizacyjnych.

2. Po dokonaniu uzgodnień i uzyskaniu opinii prawnej, projekty aktów prawnych przedkładane są Zarządowi wraz z wnioskiem uzasadniającym potrzebę podjęcia aktu prawnego.

§ 29.

Wnioski Zarządu o podjęcie uchwał Sejmiku podpisuje Marszałek, a w przypadku nieobecności Marszałka, wyznaczony przez niego Wicemarszałek. W razie nie wyznaczenia wnioski podpisuje najstarszy wiekiem Wicemarszałek.

§ 30.

1. Marszałek wydaje następujące akty prawne:

1) zarządzenia - w zakresie przewidzianym w przepisach prawa;

2) zarządzenia wewnętrzne - w zakresie dotyczącym pracy Urzędu;

3) decyzje - jeżeli przepis szczególny tak stanowi;

4) inne akty prawne wynikające z przepisów prawa.

2. Do opracowania aktów prawnych Marszałka mają odpowiednio zastosowanie zasady dotyczące opracowywania projektów aktów prawnych wydawanych przez Sejmik i Zarząd.

ROZDZIAŁ VII

TRYB PRZYJMOWANIA I ZAŁATWIANIA INDYWIDUALNYCH SPRAW OBYWATELI ORAZ SKARG I WNIOSKÓW

§ 31.

1. Dyrektorzy wnioskują do Marszałka o upoważnienie kierowników jednostek organizacyjnych oraz innych pracowników departamentu do załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej. Upoważnienie powinno być dokonane na piśmie.

2. Upoważnienie może zostać cofnięte przez Marszałka. Cofnięcie upoważnienia powinno być dokonane na piśmie i doręczone pracownikowi.

§ 32.

1. Marszałek, Wicemarszałkowie, członkowie Zarządu, Skarbnik i Dyrektor Generalny oraz dyrektorzy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach 1200 - 1700.

2. Jeżeli poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, obywatele są przyjmowani w następnym dniu roboczym.

§ 33.

Skargi i wnioski przyjmowane przez Marszałka, Wicemarszałków, członków Zarządu i Dyrektora Generalnego w ramach osobistej interwencji obywatela lub składane pisemnie do Zarządu, Marszałka, Wicemarszałków lub członków Zarządu oraz skargi i wnioski wpływające do Urzędu w formie pisemnej, telegraficznej, faksem lub wniesione ustnie do protokołu podlegają rejestracji w rejestrze centralnym.

§ 34.

1. Centralny rejestr skarg i wniosków prowadzi Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr.

2. Rejestr skarg i wniosków w departamentach prowadzą wyznaczeni imiennie pracownicy tych departamentów.

3. Odpowiedzi na skargi podpisują:

1) w sprawach prowadzonych przez Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr - Marszałek;

2) w sprawach prowadzonych przez departamenty - właściwi Wicemarszałkowie oraz członkowie Zarządu.

§ 35.

Dyrektorzy są odpowiedzialni za wszechstronne wyjaśnienie i załatwienie skarg i wniosków dotyczących zadań realizowanych przez departament.

ROZDZIAŁ VIII

ORGANIZACJA I PROWADZENIE AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

ORAZ DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ

§ 36.

Audyt wewnętrzny i kontrola mają na celu zapewnienie Marszałkowi i Zarządowi informacji umożliwiających sprawne kierowanie Urzędem oraz informacji o pracy podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych.

§ 37.

1. System kontroli w Urzędzie obejmuje kontrolę wewnętrzną i kontrolę zewnętrzną.

2. Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie wykonują:

1) Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr - w sprawach przestrzegania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, instrukcji kancelaryjnej, czasu pracy, załatwiania skarg i wniosków, wykonania uchwał Zarządu i zarządzeń Marszałka;

2) Departament Finansów w zakresie bieżącej kontroli finansowej;

3) Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej w zakresie kontroli finansowej oraz gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także przejrzystości i jawności;

4) dyrektorzy, kierownicy referatów - w odniesieniu do pracowników, polegającą na sprawdzeniu prawidłowości i terminowości załatwiania spraw, prowadzenia spisów spraw, rejestrów, teczek spraw ostatecznie załatwionych, a także prawidłowości pobierania opłaty skarbowej i kasowania znaków.

3. Kontrolę zewnętrzną, obejmującą sposób realizowania zadań Województwa wynikających z ustaw i aktów wykonawczych oraz uchwał Sejmiku i Zarządu, w odniesieniu do jednostek organizacyjnych prowadzą:

1) departamenty - wobec nadzorowanych jednostek w zakresie działalności statutowej, oraz udzielania i rozliczania dotacji;

2) Departament Zdrowia i Polityki Społecznej w zakresie działalności statutowej i finansowej jednostek nadzorowanych przez Departament;

3) Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej wobec pozostałych jednostek podległych i nadzorowanych przez Zarząd w zakresie gospodarki finansowej z uwzględnieniem obowiązku wynikającego z art. 127 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148).

4. Kontrolę zewnętrzną sprawują departamenty oraz Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej w oparciu o roczny plan kontroli uchwalony przez Zarząd.

5. Propozycję do rocznego planu kontroli dyrektorzy oraz kierownik Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli Finansowej przekazują do Departamentu Organizacyjno-Prawnego i Kadr do 15 grudnia roku poprzedzającego rok objęty planem kontroli.

§ 38.

Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli i audytu wewnętrznego regulują odrębne uchwały Zarządu.

§ 39.

1. Wyniki kontroli powinny być wykorzystane do likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości i zapobiegania ich powstawaniu, a także do usprawnienia działalności jednostek kontrolowanych.

2. Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr dokonuje rocznej analizy działalności kontrolnej Urzędu w oparciu o przedłożone przez departamenty analizy działalności kontrolnej.

§ 40.

1. Departament Organizacyjno-Prawny i Kadr prowadzi centralny zbiór materiałów pokontrolnych Regionalnej Izby Obrachunkowej, Najwyższej Izby Kontroli, Wojewody Podlaskiego i innych jednostek kontroli - z kontroli Urzędu.

2. Materiały wymienione w ust. 1 przekazywane są wg właściwości departamentom, celem wykorzystania stosownie do potrzeb i wynikających z tych materiałów ustaleń, wniosków i zaleceń.

3. Projekty odpowiedzi dotyczące sposobu wykonania zaleceń pokontrolnych opracowują dyrektorzy. Odpowiedzi wymagają akceptacji nadzorującego członka Zarządu.

ROZDZIAŁ IX

ZASADY PODPISYWANIA PISM

§ 41.

Do podpisu Marszałka zastrzeżone są:

1) pisma w sprawach należących do jego właściwości, stosownie do ustalonego podziału zadań między Marszałka, Wicemarszałków i członków Zarządu;

2) wnioski o nadanie odznaczeń;

3) odpowiedzi na wystąpienia Regionalnej Izby Obrachunkowej, Najwyższej Izby Kontroli, i Wojewody Podlaskiego oraz innych organów kontroli;

4) decyzje w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Urzędu i kierowników wojewódzkich jednostek organizacyjnych;

5) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Marszałka do jego podpisu;

6) korespondencja kierowana do instytucji administracji publicznej szczebla centralnego.

§ 42.

Do Wicemarszałków, członków Zarządu, Skarbnika i Dyrektora Generalnego należy:

1) aprobata wstępna spraw zastrzeżonych do właściwości Marszałka, a związanych z zakresem wykonywanego przez nich nadzoru;

2) podpisywanie pism i dokumentów w sprawach należących do ich zakresu, zgodnie z dokonanym podziałem zadań i kompetencji.

§ 43.

Dyrektorzy departamentów:

1) aprobują wstępnie pisma zastrzeżone do podpisu Marszałka, Wicemarszałków, członków Zarządu, Skarbnika;

2) podpisują projekty pism w sprawach z zakresu prowadzonych przez departamenty zadań,

3) podpisują pisma dotyczące delegacji służbowych, urlopów pracowników, z wyjątkiem urlopów bezpłatnych.

ROZDZIAŁ X

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 44.

Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w Urzędzie określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów samorządu województwa (Dz. U. Nr 160, poz.1073).

§ 45.

W przypadku zmiany zadań Urzędu, jeżeli zmiana wynika wprost z przepisów ustawy o samorządzie województwa lub zawartych porozumień z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, podziału zadań między departamenty dokonuje Marszałek.

§ 46.

W razie zmiany zadań szczegółowych departamentu, przekazanie akt między departamentami następuje na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego przygotowanego przez departament przekazujący dokumentację.

§ 47.

Dyrektorzy są obowiązani zapoznać pracowników z postanowieniami Regulaminu i dostosować organizację wewnętrzną departamentów, zakresy czynności pracowników do ustaleń Regulaminu oraz przedstawić propozycje szczegółowych zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy w terminie 30 dni od wejścia w życie uchwały.

§ 48.

Integralną część regulaminu stanowi schemat organizacyjny Urzędu - załącznik do uchwały.

§ 49.

1. Traci moc uchwała Nr 17/121/03 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 25 lutego 2003 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.

2. Uchwały Zarządu oraz zarządzenia Marszałka wydane na podstawie uchwały Nr 17/121/03 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 25 lutego 2003 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku zachowują moc do czasu wydania nowych.

§ 50.

Wykonanie uchwały powierza się Marszałkowi Województwa Podlaskiego.

§ 51.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Powrót na początek strony