Odpowiedź na zalecenia pokontrolne dot. wywiązywania się Samorządu Woj. z obowiązku udost. infor. publicznej

Białystok, dn. 23 stycznia 2006 roku

DIP.III.0911-1/06

Szanowny Pan
Ryszard Walendzik
Dyrektor
Delegatury Najwyższej Izby Kontroli
w Białymstoku

W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne z dnia 5 stycznia 2006 r. Nr LBI-410/13-4-2005, dotyczące wywiązywania się Samorządu Województwa z obowiązku udostępniania informacji publicznej w latach 2003-2004 i w I półroczu 2005 roku, przedstawiam sposób realizacji zaleceń pokontrolnych:

1. Przyśpieszenie prac nad przygotowaniem wstępnej wersji "Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Województwie Podlaskim do 2013 roku"

Uchwałą Zarządu Województwa Podlaskiego nr 178/2302/02 z 5 stycznia 2006 roku powołany został w Departamencie Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych Referat Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, którego powołanie zapewni przyśpieszenie prac nad dokumentem Strategii. W budżecie Województwa Podlaskiego na rok 2006 zabezpieczono też środki pozwalające na realizacje tego zadania zgodnie z przyjętym harmonogramem prac

2. Przestrzeganie obowiązku przekazywania do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego sprawozdań z wykonania budżetu województwa.

Departament Finansów został zobligowany do przestrzegania postanowień art.89 ust. 2 i 3 ustawy o samorządzie województwa w zakresie przekazywania do publikacji sprawozdań z wykonania budżetu województwa.

3. Dostosowanie postanowień statutu województwa dotyczących udostępnienia informacji publicznej do wymogów określonych w art. 2 ust. 1 i art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej"

Uprzejmie informuję, że w najbliższym czasie zostanie przygotowany i przedstawiony na Komisję Statutową Sejmiku projekt zmian w Statucie Województwa Podlaskiego dostosowujący postanowienia statutu województwa dotyczące udostępniania informacji publicznej do wymogów określonych w art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Nie podzielam natomiast poglądu NIK o dostosowaniu statutu do wymogów określonych w art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Wspomniany artykuł określił w sposób wyczerpujący formę odmowy udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenia postępowania. Nie ma możliwości uregulowania tej materii w sposób inny niż określony w art. 16 ustawy. Byłoby to zatem powielanie w statucie województwa zapisów art. 16 ustawy o dostępie do informacji publicznej, co byłoby sprzeczne z "Zasadami techniki prawodawczej".

Przepisy województwa, w tym statut stanowione przez sejmik nie mogą zmieniać zasad ustalonych przez przepisy rangi ustawy, o ile ustawa wyraźnie tak nie stanowi.

Janusz Krzyżewski
Marszałek Województwa Podlaskiego

Powrót na początek strony