Kontrola w SP ZOZ Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku

ZPS.I.0913/01/04

Notatka służbowa

z przeprowadzonej kontroli SP ZOZ Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku, ul. Poleska 89, 15-874 Białystok, REGON 050622576, NIP 542-25-03-045

przez Anetę Koleśnik - inspektora, upoważnienie nr 2/2004 z dnia 04.02.2004r.
Renatę Szydłowską - inspektora, upoważnienie nr 3/2004 z dnia 04.02.2004r.
Annę Holiczer - inspektora, upoważnienie nr 4/2004 z dnia 04.02.2004r.

Pracowników Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego

w zakresie wyjaśnienia skargi odnośnie funkcjonowania SP ZOZ WSPR w Białymstoku, a w szczególności:

a) liczba zakontraktowanych dobokaretek a liczba funkcjonujących dobokaretek,
b) przestrzeganie przepisów Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29.03.1999r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w publicznych zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 30 poz. 300),
c) przestrzeganie art. 44a ustawy z dnia 30.08.1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. nr 91, poz. 408 z zm.) w zakresie zatrudnienia osoby na stanowisku Przełożonej Pielęgniarek,
d) funkcjonowanie Szkoły Ratownictwa,
e) udział pracowników Szkoły Ratownictwa w szkoleniach,
f) wykorzystanie samochodu prywatnego przez Dyrektora SPZOZ WSPR w Białymstoku do celów służbowych,
g) przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 10.06.1994r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2002r. Nr 72, poz. 664),
h) pełnienie dyżurów medycznych przez Dyrektora SP ZOZ WSPR.

Dyrektorem Pogotowia jest Pan Ryszard Wiśniewski.

1. Data rozpoczęcia kontroli 05.02.2004r.

2. Data zakończenia kontroli 13.02.2004r.

Z przerwami w dniach 06.02.2004r., 10-11.02.2004 r. 13.02.2004 r.

W trakcie kontroli stwierdzono:

a) liczba zakontraktowanych dobokaretek a liczba funkcjonujących dobokaretek

Odnośnie kontraktu z NFZ w zakresie zespołów wyjazdowych, ustalono co następuje:

1) w 2003 roku zakontraktowano 31 karetek - w załączeniu kopia fragmentu aneksu do umowy z NFZ - załącznik nr 1,
2) W okresie obowiązywania umowy ulegały zmianie liczba i miejsca stacjonowania karetek, w związku z uruchamianiem nowych podstacji.
3) W przypadkach braku określonej w umowie gotowości poszczególnych wozów wyjazdowych, w comiesięcznych zestawieniach rozliczeń z NFZ, pomniejszano wartość należności zgodnie ze stanem faktycznym tj. brakiem gotowości (np. w przypadkach przewozów pacjentów).
4) Łącznie w dyspozycji SP ZOZ WSPR w Białymstoku (na obszarze miasta Białegostoku i w terenie) w gotowości pozostaje 31 karetek.

Odnośnie wyjazdu karetki N do Hajnówki w celu zabezpieczenia imprezy masowej:

- wyjazd miał miejsce w dniu 11 maja 2003 roku, o godzinie 16.24, na prośbę przedstawiciela Wojewody Podlaskiego, (rozmowa telefoniczna z Dyr. WSPR),
- impreza związana była z Festiwalem Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce - w części oficjalnej uczestniczył abp. Sawa i Minister Spraw Zagranicznych Pan Cimoszewicz oraz władze województwa,
- ambulans ZPD w Hajnówce nie mógł podjąć się zabezpieczenia imprezy,
- ponieważ karetka N jest wykorzystywana jedynie do przewozów noworodków pomiędzy szpitalami (nigdy nie służy do zabezpieczenia wezwań do domu chorego),
a pozostałe wozy również były wykorzystywane, zdecydowano o zabezpieczaniu imprezy przez karetkę N - w załączeniu kopia zlecenia wyjazdu - załącznik nr 2.
- różnice w stawkach godzinowych poszczególnych dyżurujących lekarzy wynikają z różnic w posiadanych kwalifikacjach.

b) pełnienie dyżurów medycznych

Odnośnie pełnienia dyżurów przez Dyrektora jednostki:

- poniżej zestawiono dyżury za okres X-XII 2003

Październik 2003

Listopad 2003

Grudzień 2003

Liczba planowanych dyżurów w karetkach R

6 dyżurów (96 godzin)

5 dyżurów (104 godziny)

7 dyżurów (136 godzin)

Godziny faktyczne R

151,2 godziny

184 godzin

120 godzin

Planowana liczba godzin dyżurów w karetce N

72 godziny

80 godzin

72 godziny

Godziny faktyczne N

112 godzin

120 godzin

112 godzin



- zestawienie wykazu godzin dyżurów planowanych i faktycznie zrealizowanych przez poszczególnych lekarzy przedstawia zestawienie przygotowane przez Kierownika Zakładu Ratownictwa Medycznego - załącznik nr 3 i 4,
- Kierownik Zakładu Ratownictwa Medycznego złożył również informację dotyczącą różnic w stosunku godzin faktycznie odbytych dyżurów do godzin dyżurów planowanych - załącznik 5,
- zasady pełnienia dyżurów w ramach umów określa m.in. § 3 pkt 3 umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych - umowa w załączeniu - załącznik nr 6.

Wykaz lekarzy pracujących w zespole "N" w 2004r. stanowi zał. nr 7.

Dyrektor SPZOZ WSPR w Białymstoku uzyskał zgodę organu założycielskiego na pełnienie ogółem 8 dyżurów medycznych w miesiącu (pismo z dnia 29.10. 2003r. znak: ZPS.I. 0913/14/03 oraz z dnia 01.12.2003r. znak: ZPS.I. 8023/9/4/03). Powyższe ustalenia nie są przestrzegane.

c) przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w publicznych zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 30, poz. 300)

Na podstawie akt osobowych sprawdzono kwalifikacje pracowników zajmujących niżej wymienione stanowiska:

Zastępca Dyrektora ds. Administracyjno-Ekonomicznych - od dnia 1.06.2003 r. pełniącą obowiązki Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjno-Eksploatacyjnych jest Pani Małgorzata Koszewnik, posiadająca wykształcenie średnie (ukończone Liceum Ogólnokształcące) w chwili obecnej Pani Koszewnik jest na drugim roku 3-letnich studiów zawodowych w Wyższej Szkole Ekonomicznej w Białymstoku.

Dotychczasowy staż pracy: w okresie od 1.12.1998 r. do 31.05.2003 r. Pani M. Koszewnik pracowała na stanowisku starszej księgowej w WSPR w Białymstoku.

Pani M. Koszewnik nie spełnia wymogów w zakresie wykształcenia do zajmowania stanowiska zastępcy dyrektora zakładu w zakresie kwalifikacji, bowiem zgodnie
z rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w publicznych zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 30, poz. 300) zastępca kierownika zakładu opieki zdrowotnej powinien posiadać wykształcenie wyższe o odpowiednim kierunku i 5-letni staż pracy w zawodzie.

Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że zatrudnienie na tym stanowisku przybiera formę powierzenia obowiązków, skoro osoba, której powierzone są obowiązki na tym stanowisku nie dysponuje wymaganymi przez rozporządzenie kwalifikacjami.

Kierownik Sekcji Statystyki Medycznej - od dnia 1.10.2002 r. Kierownikiem Sekcji Statystyki Medycznej jest Pani B.W., posiadająca średnie wykształcenie ekonomiczne o specjalności administracja terenowa.

Dotychczasowy staż pracy: w okresie od 15.01.2001 r. do 30.09.2002 r. Pani B.W. zatrudniona była w WSPR w Białymstoku na stanowisku starszego statystyka medycznego.

Pani B.W. nie spełnia wymogów w zakresie wykształcenia do zajmowania stanowiska kierownika sekcji statystyki medycznej, bowiem zgodnie z ww. rozporządzeniem kierownikiem sekcji statystyki medycznej powinna być osoba posiadająca wykształcenie wyższe medyczne lub inne wyższe mające zastosowanie przy wykonywaniu zadań na określonym stanowisku (decyzję w tej sprawie podejmuje kierownik zakładu) i 3-letni staż pracy w zawodzie.

Kierownik Punktu Aptecznego - od dnia 1.11.2003 r. Pełniącą obowiązki Kierownika Punktu Aptecznego jest Pani A.K., posiadająca wykształcenie średnie (ukończone Medyczne Studium Zawodowe na wydziale techniki farmaceutycznej).

Dotychczasowy staż pracy w aptekach ogólnodostępnych: w aktach osobowych brak jest informacji w zakresie stażu pracy w aptekach ogólnodostępnych.

Wymogi w zakresie kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska kierownik punktu aptecznego określa ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2001 r. Nr 126, poz. 1381 ze zm). Zgodnie z art. 70 ust. 2b powołanej wyżej ustawy kierownikiem punktu aptecznego może być farmaceuta z rocznym stażem lub technik farmaceutyczny posiadający 3-letni staż pracy w aptekach ogólnodostępnych.

d) przestrzeganie art. 44a ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. nr 91, poz. 408 ze zm) w zakresie zatrudnienia Przełożonej Pielęgniarek

Od dnia 1.07.2003 r. Dyrektor SPZOZ Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku powierzył pełnienie obowiązków Przełożonej Pielęgniarek Pani K.R. Z wyjaśnień udzielonych w trakcie kontroli wynika, że w dniach 6-13.02.2004 r. Dyrektor SPZOZ WSPR w Białymstoku wystosował pismo do właściwych instytucji o wyznaczenie przedstawicieli do komisji konkursowej. Wyjaśnienie w przedmiotowej sprawie stanowi zał. nr 8.

e) funkcjonowanie Szkoły Ratownictwa

Zatrudnienie w Szkole Ratownictwa na dzień 09.02.2004r. przedstawia się następująco:

1. Pani E.S. - w ramach umowy o pracę zatrudniona na ź etatu jako konsultant naukowy,
2. Pani J.W. - zatrudniona na podstawie umowy-zlecenia,
3. Pani W.T. - pielęgniarka zatrudniona w ramach umowy o pracę w Pogotowiu. Z dniem 01.10.2003r. na okres 3 miesięcy do 31.12.2003r. w wymiarze
6 godzin tygodniowo została oddelegowana do pracy w Szkole Ratownictwa. Z dniem 01.01.2004r. oddelegowana na okres 6 miesięcy tj. do dnia 30.06.2004r. do pracy w Szkole Ratownictwa w wymiarze 6 godzin tygodniowo.
4. Pani E.W. - pielęgniarka zatrudniona w ramach umowy o pracę w Pogotowiu. Z dniem 01.10.2003r. na okres 3 miesięcy do 31.12.2003r. w wymiarze 6 godzin tygodniowo została oddelegowana do pracy w Szkole Ratownictwa. Z dniem 01.01.2004r. oddelegowana na okres 6 miesięcy tj. do dnia 30.06.2004r. do pracy w Szkole Ratownictwa w wymiarze 6 godzin tygodniowo.

Pani K.R. - pielęgniarka z dniem 01.03.2003r. była oddelegowana do Szkoły Ratownictwa w wymiarze 10 godzin tygodniowo na okres 3 miesięcy, natomiast Pan M.S. zatrudniony jest w Pogotowiu na podstawie umowy o pracę jako sanitariusz oraz na postawie umowy cywilno-prawnej w Szkole Ratownictwa.

Na podstawie umów cywilno-prawnych zatrudnionych jest łącznie 18 osób, które prowadzą zajęcia teoretyczne i praktyczne - wykaz osób prowadzących zajęcia stanowi zał. nr 9.

Dnia 18 sierpnia 2003r. na tablicy ogłoszeń ukazała się informacja , że planowane jest od miesiąca października rozpoczęcie kursów doskonalących dla sanitariuszy i kierowców zespołów "R" i "W" "Kwalifikowana Pierwsza Pomoc w Stanach Zagrożenia Życia - Ratownictwo Przedmedyczne". W związku z dużym zainteresowaniem została przeprowadzona rozmowa kwalifikacyjna. Do rozmowy zgłosiły się 163 osoby. Po rozmowie kwalifikacyjnej na kurs zakwalifikowało się 48 osób. Kurs rozpoczął się dnia 14 października 2003r., planowane zakończenie kursu na dzień 14 lutego 2004r. Koszt szkolenia dla pracownika wyniósł 400 zł.

Pracownicy złożyli oświadczenia o potrącaniu z wynagrodzenia kwoty 400 zł tytułem należności za udział w ww. kursie.

W niektórych przypadkach zajęcia w Szkole Ratownictwa prowadzone są przez osoby zatrudnione w Pogotowiu w czasie trwania dyżuru kontraktowego oraz w czasie godzin pracy w Pogotowiu. Wyrywkowo sprawdzono i stwierdzono, że w przypadku Pana Ryszarda Wiśniewskiego zajęcia były prowadzone w czasie godzin pracy przewidzianych na zarządzaniem WSPR w Białymstoku np.:

- kurs z zakresu resuscytacji krążeniowo-oddechowej - kurs podstawowy dla lekarzy: 13.10.2003 r. godz. 9.00-10.30; 14.10.2003 r. godz. 10.40-12.10; 15.10.2003 r. godz. 9.00-10.30,
- kurs z zakresu resuscytacji krążeniowo-oddechowej kurs dla pielęgniarek: 24.11.2003 r. godz. 9.05-10.35; 25.11.2003 r. godz. 9.00-9.45 i godz. 9.50-10.35; 8.12.2003 r. godz. 9.05-10.35; 9.12.2003 r. godz. 9.00-9.45 i godz. 9.50-10.35;

oraz w przypadku Pani E.S.

- kurs z zakresu resuscytacji krążeniowo-oddechowej - kurs podstawowy dla lekarzy:

w czasie godzin pracy 13.10.2003 r. godz. 10.40-11.10; 20.10.2003 r. godz. 9.00-9.45, 9.50-11.20
w czasie dyżuru kontraktowego 17.10.2003 r. godz. 10.30-11.15, 11.20-12.05; 22.10.2003 r. godz. 10.00-11.00, 11.10-13.25; 23.10.2003 r. godz. 12.30-14.00

Wyjaśnienie w sprawie organizacji pracy w Szkole Ratownictwa stanowi zał. nr 10.

Sprawozdanie z działalności Szkoły Ratownictwa przy SP ZOZ WSPR w Białymstoku za rok 2003 stanowi załącznik nr 11.

f) funkcjonowanie Działu Organizacji, Marketingu i Rozwoju

W strukturze organizacyjnej Pogotowia Ratunkowego działa Dział Organizacji, Marketingu i Rozwoju, w skład którego wchodzą:
- Sekcja Statystyki Medycznej i Rejestracji Usług (zatrudnienie: kierownik sekcji + 4 osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę),
- Stanowisko ds. archiwum (odpowiedzialność za archiwum powierzono dodatkowo osobie zatrudnionej w Dziale Administracyjno-Gospodarczym),
- Stanowisko ds. zamówień publicznych (zatrudnienie 1 osoba na podstawie umowy o pracę).

Działem Organizacji, Marketingu i Rozwoju kieruje kierownik podległy bezpośrednio Dyrektorowi Zakładu.

Od dnia 1.04.2003 r. Kierownikiem Działu jest Pan M.W., zatrudniony obecnie na podstawie umowy o pracę w wymiarze 4/5 etatu (zmiana wymiaru czasu pracy z pełnego etatu nastąpiła z dniem 1.08.2003 r.).

g) udział pracowników Szkoły Ratownictwa w szkoleniach

W 2003r. pracownicy Szkoły Ratownictwa uczestniczyli w 4 kursach, w tym jeden był sponsorowany, a 3 pozostałe zostały opłacone przez Pogotowie w łącznej kwocie 3.700 zł. Zestawienie kursów i wyjazdów służbowych odbytych przez pracowników Szkoły Ratownictwa przy SP ZOZ WSPR w Białymstoku w 2003 roku stanowi zał. nr 12.

Wyjaśnienie w sprawie sponsorowania wyjazdu ekipy reprezentującej Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku na II Mistrzostwach Polski w Ratownictwie Medycznym i Drogowym we wrześniu 2003 roku stanowi zał. nr 13.

h) wykorzystanie samochodu prywatnego przez Dyrektora SPZOZ Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku do celów służbowych

Dyrektor SPZOZ Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego posiada zawartą umowę o używanie samochodu prywatnego do celów służbowych.

Zgodnie z zawartą umową SP ZOZ Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku dokonuje zwrotu kosztów z tytułu używania samochodu prywatnego do celów służbowych, w formie ryczałtów miesięcznych. Podstawę wypłaty ryczałtu stanowi miesięczne oświadczenie Dyrektora o używaniu samochodu prywatnego do celów służbowych.

Na podstawie sprawdzonych wyrywkowo oświadczeń stwierdzono, że rozliczenia w tym zakresie są dokonywane nierzetelnie. W rozliczeniu złożonym:

- za miesiąc marzec 2003 nie zmniejszono kwoty ryczałtu o jeden dzień urlopu wypoczynkowego (18.03.2003r.),
- za miesiąc maj 2003 nie zmniejszono kwoty ryczałtu o 4 dni robocze delegacji w dniach 15-18.05.2003 r. i 22-25.05.2003,
- za miesiąc listopad 2003r. kwotę ryczałtu należy zmniejszyć o 3 dni urlopu wypoczynkowego (3.11.2003r., 5-6.11.2004r.)

Kserokopie oświadczeń oraz delegacji stanowią zał. Nr 14.

Na podstawie przedłożonych kart drogowych za rok 2003 r. prowadzonych przy używaniu samochodu służbowego marki POLONEZ o nr rejestracyjnym BI 02584, stwierdzono, że Dyrektor WSPR nie korzystał z samochodu służbowego do jazd lokalnych.

i) przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 10.06.1994r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2002r. Nr 72, poz. 664)

Obsługa prawna WSPR w Białymstoku:

W dniu 16.01.2003 r. Dyrektor SPZOZ Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku zawarł umowę zlecenia na obsługę prawną z Kancelarią Prawną I.D.-S. w Białymstoku. Umowę zawarto na czas nie określony. Wysokość wynagrodzenia miesięcznego netto ustalono na kwotę 1 000 zł.

W dniu 16.02.2003r. na mocy aneksu Nr 1 strony zmieniły umowę w części dotyczącej czasu jej obowiązywania. Ustalono, że umowa będzie zawarta na czas określony, tj. do dnia 31.08.2003 r.

W dniu 29.08.2003 r. na mocy aneksu Nr 2 strony zmieniły umowę w części dotyczącej zwiększenia kwoty wynagrodzenia miesięcznego z kwoty 1.000 zł netto do 2.400 zł netto oraz przedłużony został okres obowiązywania umowy, tj. do dnia 31.08.2004 r.

Kserokopie umowy wraz z aneksami stanowią zał. nr 15.

Ogólna wartość zamówienia za okres obowiązywania umowy, tj. od dnia 16.01.2003 r. do dnia 31.08.2004 r. wynosi 8.459,98 euro według średniego kursu euro z dnia 16.01.2003 r. (Tabela kursów średnich NBP nr 11/A/NBP/2003 z dnia 16.01.2003 r.)

Zgodnie z wyjaśnieniem Dyrektora SP ZOZ Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku umowę zlecenia na obsługę prawną zawarto po uprzednim zapytaniu o cenę, po zbadaniu cen za obsługę prawną w innych kancelariach, które powinny specjalizować się w prawie medycznym (zał. Nr 16). W uzupełnieniu powyższej informacji Dyrektor wyjaśnił, że zwracał się w formie telefonicznej z zapytaniem o cenę do 9 kancelarii prawnych. Oferty w formie telefonicznej złożyło 7 kancelarii prawnych oraz 2 oferty zostały złożone w formie pisemnej.

Ponadto w miesiącu sierpniu 2003 r. zostało ponownie, w podobny sposób przeprowadzone postępowanie z powodu podwyższenia ceny za usługi przez Kancelarię Prawną I.D.-S. Wpłynęły 2 oferty pisemne. Wybrano ofertę Kancelarii Prawnej I.D.-S. (złożoną w formie telefonicznej) ze względu na najniższą zaoferowaną cenę oraz dostępność obsługi prawnej w siedzibie SPZOZ WSPR w Białymstoku na żądanie. Zał. Nr 17

Zakup mebli biurowych:

W roku 2003 zakupiono meble biurowe na łączną kwotę 11.420,67 zł netto. Ogólna wartość zamówienia nie przekraczała kwoty 3 tys. euro, w związku z tym nie miały zastosowania przepisy ustawy o zamówieniach publicznych.

Kserokopie faktur oraz oświadczenie Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjno-Ekonomicznych w tym zakresie stanowią zał. nr 18.

Białystok, .....................................

Podpisy kontrolerów:                                                                                                                       Podpis kierownika jednostki:

1........................................................                                                                                        ..............................................

2.........................................................

3..........................................................

Powrót na początek strony