Kontrola w SP Szpitalu Wojewódzkim w Suwałkach

ZPS.I.0913-4/04

Notatka służbowa

z kontroli przeprowadzonej w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Wojewódzkim w Suwałkach, ul. Szpitalna 60, 16-400 Suwałki, REGON 790319362, NIP 844-17-86-376

przez

Michała Andruszkiewicza - inspektora, upoważnienie nr 8/2004 z dnia 14.04.2004r.,
Tomasza Romualdowskiego - podinspektora, upoważnienie nr 7/2004 z dnia 14.04.2004r.,
Piotra Chrabołowskiego - inspektora, upoważnienie nr 6/2004 z dnia 14.04.2004r.,

pracowników Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego,

w zakresie realizacji działań restrukturyzacyjnych zawartych w Planie Naprawczym Szpitala w części dotyczącej przyłączenia obiektów Szpitala do miejskiej sieci c.o., ocena efektów.

  1. Data rozpoczęcia kontroli 15.04.2004r.
  2. Data zakończenia kontroli 14.05.2004r.

Dyrektorem Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Suwałkach od dnia 01.07.2003 r. jest Pan Edward Mostowski, w okresie od 20.11.1999 r. do 30.06.2003 r. Dyrektorem Szpitala był Janusz Fic.

Stan faktyczny:

Działania związane z modernizacją ciepłowni szpitalnej zostały zapoczątkowane w roku 1994. "Analizę techniczną oraz ekonomiczno-finansową wykonalności przedsięwzięcia inwestycyjnego: modernizacja systemu zasilania w energię cieplną budynków WSZ w Suwałkach" opracowało Przedsiębiorstwo Projektowo-Handlowo Usługowe "Juwa S. C." z Białegostoku (załącznik Nr 1). Podstawą do powyższego opracowania była umowa nr 01/94 zawarta pomiędzy Szpitalem a wymienionym przedsiębiorstwem. Na podstawie oceny stanu technicznego urządzeń kotłowni wykazano konieczność podłączenia systemu ciepłowniczego Szpitala do miejskiej sieci ciepłowniczej, z uwagi na zagrożenie zabezpieczenia obiektów Szpitala w co i cw w przypadku awarii kotłowni. Jednocześnie w wyniku ww. analizy zostały przedstawione trzy warianty rozwiązań technicznych modernizacji systemu ciepłowniczego Szpitala:

wariant I

- wykonać podłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej,
- wykonać remont kapitalny kotłowni,

wariant II

- wykonać podłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej,
- przeprowadzić likwidację źródła ciepła polegającą na demontażu kotłowni i zbędnych urządzeń,
- w istniejącej kubaturze ciepłowni zainstalować odpowiednie kotły olejowe dla potrzeb produkcji pary 0,8 Mpa, o całkowitej wydajności 2,5 tony pary /h.
- zainstalować kotły olejowe o mocy całkowitej 4 MW, wodne, niskoparametrowe stanowiące zimną rezerwę zasilania szpitala z systemu miejskiego,

wariant III

- wariant ten obejmowałby rozwiązania zawarte w wariancie II lecz bez wykonania w I etapie podłączenia do systemu miejskiego ze względu na ewentualny brak zgody Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Suwałkach.

W opracowanej analizie Przedsiębiorstwo "JUWA S.C." wskazało, że wariant II jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem.

Z każdego wariantu powyższej analizy wynika, że docelowo Szpital będzie zaopatrywany w co i cw z PEC, natomiast para technologiczna będzie wytwarzana we własnej kotłowni.

Do wyłonienia najkorzystniejszej oferty na wykonanie przyłączenia obiektów szpitalnych do miejskiej sieci ciepłowniczej oraz na wykonanie źródła ciepła na olej opałowy, powołana została Zarządzeniami Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Suwałkach Dariusza Dudarewicza z dnia 12.12.1994 r. i 27.12.1994 r. komisja w składzie:

przewodniczący - Dariusz Dudarewicz - Dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego
członkowie: Tadeusz Żukowski - z-ca Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego
Zdzisław Chmielewski - przedstawiciel Rady Nadzorczej
Kazimierz Perkowski - kierownik. Sekcji Energii Cieplnej
Mirosław Jankowski - kierownik Działu Technicznego
Bożena Hrynkiewicz - przedstawiciel Wydziału Zdrowia.

Przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej i wykonanie modernizacji kotłowni szpitalnej w zakresie I etapu w dniu 16.12.1994r wygrało przedsiębiorstwo "Gross-Pol" z Poznania. W dniu 28.12.1994 r. i 29.12.1994 r. zostały podpisane umowy z firmą "Gross-Pol" na opracowanie dokumentacji i wykonanie dotyczące modernizacji I etapu kotłowni.

W dniu 21.04.1995 r. została uzyskana pozytywna opinia Wydziału Gospodarki i Ochrony Środowiska nr GPS.VI-7641-19/95 w zakresie ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami dotycząca modernizacji kotłowni zgodnie z projektem przedstawionym przez ww. firmę oraz 5.07.1995 r. uzyskano decyzję Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej nr ZD-150/549/95 w sprawie uzgodnień rozwiązań technicznych.

I etap modernizacji kotłowni został rozpoczęty po zakończeniu sezonu grzewczego 1994/1995 na podstawie pozwolenia na budowę AGP.IV-7351-140/95 i decyzji AGP.IV-7351-22/95. Modernizacja polegała na:

- demontażu węglowych kotłów wodnych,
- montażu parowego kotła olejowego o mocy 5,2 MW,
- wykonaniu dwóch węzłów cieplnych,
- montażu komina,
- montażu zbiornika olejowego o pojemności 100 m3,
- wykonaniu przyłącza do sieci miejskiej.

W dniu 12.01.1996 r. został dokonany odbiór robót I etapu modernizacji i przyjęty do eksploatacji kocioł olejowy parowy z infrastrukturą. Według informacji zamieszczonych w notatce służbowej z dnia 24.09.2003 r. sporządzonej przez Pana Władysława Podziewskiego - specjalistę ds. inwestycyjno-technicznych Szpitala, ww. odbiór końcowy został dokonany bez powiadomienia Inspekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Państwowej Inspekcji Pracy o zamiarze przystąpienia do użytkowania kotłowni (załącznik Nr 2). W związku z powyższym taki odbiór należy traktować tylko jako odbiór wewnętrzny.

W dniu 14.03.1996 r. uzyskano pozwolenie nr AGP-III-7351-33/96 na modernizację i ocieplenie budynku kotłowni. Zadanie to wykonywało Konsorcjum Budowlane "KONSBUD" S.A. z Suwałk. W dniu 18.02.1998 r. dokonano częściowego odbioru robót wykonanych w okresie od grudnia 1997 r. do stycznia 1998 r. z zaleceniem usunięcia niedoróbek i wnioskami o dokończenie robót, których wykonanie wcześniej nie było możliwe ze względów technicznych. Według załączonych informacji, docieplenia nie zrealizowano do końca. Na ówczesnym etapie nie zgłoszono zakończenia tych robót do Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Inspekcji Ochrony Środowiska, jak też nie powiadomiono Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Suwałkach o zakończeniu budowy z zamiarem przystąpienia do użytkowania kotłowni.

Pan Władysław Podziewski stwierdza w swojej notatce służbowej, iż dokumentacja techniczna dotycząca ww. robót (modernizacja i ocieplenie budynku kotłowni) zaginęła, jak również brak atestów na materiały budowlane, brak oświadczenia kierownika budowy o wykonaniu docieplenia zgodnie z dokumentacją techniczną (załącznik Nr 2).

Dyrektor Janusz Fic, pismem (SPSW.DF.73/611/01) z dnia 23.03.2001 r. poinformował Zarząd Województwa Podlaskiego o konieczności modernizacji kotłowni szpitalnej, co pozwoliłoby zrezygnować z usług PEC (załącznik Nr 3).

W dniu 24 kwietnia 2001 roku Uchwałą Nr 157/958/2001 Zarządu Województwa Podlaskiego wyrażono zgodę Samodzielnemu Publicznemu Szpitalowi Wojewódzkiemu w Suwałkach na modernizację kotłowni, z zaznaczeniem w § 2, że realizacja inwestycji zostanie zrealizowana z własnych środków finansowych Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Suwałkach.

W dniu 9 października 2001 roku Zarząd Województwa Podlaskiego Uchwałą Nr 190/1267/2001, w ramach Programu Restrukturyzacji w Ochronie Zdrowia w 2001 roku, przekazał Szpitalowi dotację w wysokości 300.000,00 zł na dofinansowanie przedsięwzięcia pn. ("Montaż węzła cieplnego w układzie para-woda, modernizacja kotłowni") "Modernizacja gospodarki cieplnej SP Szpitala Wojewódzkiego w Suwałkach z zamianą kotłów węglowych na kocioł olejowy", którą Szpital był zobowiązany wykorzystać do dnia 31.12.2001 r.

Modernizację kotłowni w ramach II i III etapu rozpoczęto w styczniu 2002 r. na podstawie decyzji pozwolenia na budowę nr AGP.IV.7357-8/2002 i decyzji nr AGP.IV.7353-76/2002. Prace związane z II i III etapem modernizacji polegały na:

- montażu drugiego kotła olejowego o mocy 5.2 MW,
- wykonaniu węzła para - woda,
- montażu drugiego zbiornika olejowego o pojemności 100 m3,
- montażu drugiego komina,
- wykonaniu stacji uzdatniania wody,
- wykonaniu instalacji kondensatu.

Zakres robót polegający na wykonaniu montażu drugiego kotła parowego o mocy 5.2 MW oraz montażu drugiego zbiornika olejowego o pojemności 100 m3 nie był ujęty w pierwotnych zamierzeniach. Zgodnie z załącznikiem Nr 4, tj. "Analizą techniczną oraz ekonomiczno-finansową wykonalności przedsięwzięcia inwestycyjnego - modernizacja systemu zasilania w energię cieplną budynków WSZ w Suwałkach" opracowaną przez "PPHU Juwa s.c." przyjęty wariant modernizacji kotłowni przewidywał m.in. zainstalowanie 2 kotłów olejowych o mocy 2MW, 2 kotłów olejowych do wytwarzania pary technologicznej o mocy 0,8 MPa i wydajności 1,25 T/h, oraz 2 zbiorniki na olej podziemne po 20 m3 każdy.

Przetarg na wykonanie II i III etapu modernizacji kotłowni został przeprowadzony w dniu 31.10.2001 r., który wygrała firma "ZREW" S.A. z Warszawy. Umowa na wykonanie "II i III etapu modernizacji kotłowni" nr SPSzW/ZP-1/91/2001 z ww. firmą została podpisana 28.11.2001 r.

Dyrektor Szpitala Janusz Fic rozpoczął realizacje II i III etapu modernizacji kotłowni nie mając zabezpieczonych środków finansowych na pokrycie wynikających z tej sytuacji zobowiązań.

Dyrektor Szpitala nie skorzystał z zapisu § 8 ust. 4 umowy nr SPSz/ZP-1/91/2001 zawartej pomiędzy Szpitalem i wykonawcą robót - ZREW S.A., który mówi iż "w przypadku nie otrzymania dofinansowania, o którym mowa w pkt. 4 ppkt 4.3 SIWZ, umowa na wykonanie przedmiotu zamówienia może zostać rozwiązana przez Zamawiającego." Ponadto w katalogu zasad zawartych w rozdziale 3 ustawy o zamówieniach publicznych ustawodawca przewidział wypadki, kiedy zamawiający jest zobowiązany unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego - art. 27b pkt 2 stanowi, iż "postępowanie o zamówienie publiczne unieważnia się, jeżeli cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na finansowanie zamówienia" (załącznik Nr 5). W przedmiotowym stanie faktycznym kierownik sp zoz-u po złożeniu ofert wiedział, że nie dysponuje środkami finansowymi na realizację inwestycji.

W dniu 21.08.2001 r. Szpital złożył wniosek o przyznanie dotacji w wysokości 1.330.000 zł z NFOŚiGW, po czym przystąpiono do wyłonienia wykonawcy projektowanego zadania inwestycyjnego w ramach ustawy o zamówieniach publicznych, celem wypełnienia niezbędnego warunku do otrzymania dotacji z NFOŚiGW. W dniu 28.11.2001 r. została podpisana umowa z wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego - firmą ZREW S.A. Wymieniona firma wykonała pracę na kwotę 300.000 zł związane z modernizacją węzła cieplnego w układzie para-woda w ramach modernizacji kotłowni.

Wniosek Szpitala w NFOŚiGW nie został zakwalifikowany w ramach dotacji, natomiast w dniu 26.06.2002 r. Szpital otrzymał informację od NFOŚiGW o zakwalifikowaniu inwestycji do dofinansowania w formie pożyczki. Szpital w dniu 30.07.2002 r. złożył wniosek o udzielenie pożyczki przez NFOŚiGW. Wniosek ten został rozpatrzony negatywnie. W związku z tym 19.09.2002 r. Szpital złożył wniosek o udzielenie pożyczki do WFOŚiGW. W dniu 02.10.2002 r. WFOŚiGW wystosował do Szpitala promesę informującą, iż przyzna dla Szpitala pożyczkę w wysokości 1.330.000 zł po spełnieniu przez Szpital wymagań formalno-prawnych (m.in. dotyczących sposobu poręczenia).

Podjęte przez Szpital działania w zakresie II i III etapu modernizacji nie były prowadzone zgodnie z należytą starannością i nie we właściwym czasie. Cały zakres wykonanych prac był realizowany pomimo braku zabezpieczenia środków pieniężnych.W związku z tym, że wykonawca zrealizował cały zakres robót, powstało zobowiązanie na kwotę 1.252.300 zł. Na tę kwotę została udzielona pożyczka przez WFOŚiGW, której zabezpieczeniem była ustanowiona przez Zarząd Województwa Podlaskiego hipoteka na nieruchomości będącej własnością Województwa Podlaskiego.

Uchwałą Nr 9/36/03 Zarząd Województwa Podlaskiego z dnia 14 stycznia 2003 roku w celu zabezpieczenia spłaty pożyczki, ustanowił hipotekę na nieruchomości położonej w Białymstoku przy ul. Kard. St. Wyszyńskiego 1. Umowa pożyczki Nr 001/03/B-OA/PE-549/P o dofinansowanie w formie kosztów przedsięwzięcia pod nazwą: "Modernizacja gospodarki cieplnej szpitala z zamianą kotłów węglowych na kocioł olejowy - II etap" zawarta w dniu 20.01.2003 r. w Białymstoku miedzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku a Samodzielnym Publicznym Szpitalem Wojewódzkim w Suwałkach reprezentowanym przez Dyrektora - Janusza Fica.

Końcowego odbioru ww. etapów modernizacji kotłowni dokonała komisja powołana zarządzeniem Dyrektora Szpitala w składzie:

- przewodniczący - Kazimierz Perkowski,
- członkowie - Grażyna Łyskawa-Wawer,
- Jerzy Staniszewski,
- Franciszek Chocianowski,
- Marian Jaworowski,
- Andrzej Galiński,
- Ryszard Ruszczyk,
- Józef Rauf,

przy udziale przedstawiciela wykonawcy Piotra Lejmana Dyrektora "ZREW" S.A. w dniu 27.03.2003 r. W protokole ww. odbioru końcowego i przekazania do użytku robót w zakresie określonym w umowie nr SPSzW/ZP-1/91/2001 zastrzeżono, że wady ujawnione w okresie gwarancyjnym, który trwa do 30.03.2005 r., zostaną usunięte na koszt wykonawcy, zgłoszone zostały też wnioski i zastrzeżenia komisji dotyczące usterek i niedoróbek wraz z terminem ich usunięcia. W trakcie końcowego odbioru nie dokonano zgłoszenia do Inspekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej o zakończeniu budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania w celu uzyskania zgody na użytkowanie z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Suwałkach.

W świetle przedstawionych dokumentów wynika, że zgłoszenia takie zostały do ww. organów dokonane 10.09.2003 r., a po uzyskaniu niezbędnych dokumentów całość zadania zostanie zgłoszona do użytkowania (załącznik Nr 6).

Koszty modernizacji kotłowni oraz źródła finansowania (w ramach I, II, i III etapu)

a) I etap modernizacji - koszt całk. 1.355.655 zł

w tym: 492.000 zł - dotacja z NFOŚiGW
863.655 zł - dotacja Urzędu Woj. w Suwałkach

b) docieplenie kotłowni - koszt całk. 216.404,69 zł

w tym: 300.000 zł - dotacja Urzędu Woj. w Suwałkach
(nadwyżka 83.595,31 zł wykorzystana na inne cele inwestycyjne Szpitala)

c) II i III etap modernizacji - koszt całk. 1.914.000 zł

w tym: 300.000 zł - dotacja z Programu Restrukturyzacji w Ochronie Zdrowia w 2001 r.
1.252.300 zł - pożyczka z WFOŚiGW w Białymstoku
361.700 zł - środki własne

Razem koszt całkowity: 3.486.059,69 zł

Współpraca Szpitala z Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej w Suwałkach w zakresie dostawy energii cieplnej (co i cw) do Szpitala rozpoczęła się w październiku 1995 r. i trwała do września 2002 r. Ponownie Szpital zaczął korzystać z dostaw energii cieplnej z PEC 10.10.2003 r. W okresach tych para technologiczna była i jest dostarczana z kotłowni szpitalnej.

Szpital nie posiada dokumentów finansowych dotyczących kosztów eksploatacji kotłowni przed wprowadzeniem I etapu modernizacji, tj. do października 1995 r., co uniemożliwia porównanie z kosztami eksploatacji kotłowni po zakończeniu jej modernizacji. W wyniku powyższego nie można określić efektu końcowego prowadzonej inwestycji.

Regulowanie zobowiązań Szpitala wobec PEC

Współpraca Szpitala z Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej rozpoczęła się w październiku 1995 roku i trwała do września 2002 roku, następnie została wznowiona od 10 października 2003 roku. W okresach tych dostawa energii cieplnej w zakresie co i cw trwała w sezonie letnim i zimowym. W okresie od października 2002 roku do września 2003 r. ciepło na potrzeby Szpitala było wytwarzane z własnej kotłowni. Para technologiczna cały czas była i jest dostarczana z kotłowni Szpitala. Na ten cel Szpital zakupił olej opałowy na kwotę 1.386.809 zł, a nieterminowe regulowanie należności wobec dostawcy "Transbud Ełk" spowodowało powstanie zobowiązań wymagalnych na kwotę 488.294,19 zł. Za nieterminowe opłacanie zobowiązań, Transbud naliczył odsetki w kwocie 53.414,52 zł i wystawił przedsądowe wezwanie do zapłaty.

Od miesiąca października 2003 roku do marca 2004 roku Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Suwałkach z tytułu dostawy cieplej wody i centralnego ogrzewania obciążyło Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki w Suwałkach fakturami na kwotę netto 771.800,07 zł (słownie siedemset siedemdziesiąt jeden tysięcy osiemset 07/100 złotych) co stanowi 941.596,09 zł brutto. W kwotach tych uwzględniono dostawę ciepła do pomieszczeń Szpitala znajdujących się przy ul. Bulwarowej i Hotelu przy ul. Reja.

W okresie tym na podstawie zawartych oddzielnych umów Szpital część dostarczonej energii cieplnej przez PEC przesyłał do podmiotów, z którymi posiadał zawarte stosowne umowy.

Na podstawie sporządzonego przez Szpital wykazu "wystawione faktury za centralne ogrzewanie i ciepłą wodę w okresie październik 2003 - marzec 2004" stanowiącym załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu stwierdzono, iż Szpital dostarczał ciepłą wodę do:

a) Firmy Prymus,
b) Krwiodawstwa,
c) Zylińska I. logopeda,
d) WSPR SP ZOZ w Suwałkach,
e) Łabudź -logopeda
f) SP SP ZOZ w Suwałkach,
g) Niro,
h) Dussman
i) Hotel Reja 69 B,
j) Mieszkania zakładowe

oraz centralne ogrzewanie do:

a) SP SP ZOZ w Suwałkach,
b) WSPR SP ZOZ w Suwałkach,
c) Centrum Edukacji Nauczycieli,
d) Niro,
e) Dussman,
f) Hotel Reja 69 B,
g) Mieszkania zakładowe

Szpital wystawił powyższym podmiotom faktury z tytułu centralnego ogrzewania oraz dostawy ciepłej wody na kwotę 384.129,86 zł brutto co stanowi 42 % zobowiązań wobec PEC z okresu od października 2003 roku do marca 2004 roku. Do dnia 21 kwietnia 2004 roku Szpital nie opłacił żadnej z faktur za dostawę energii cieplnej i ciepłej wody za okres październik 2003 - marzec 2004 rok.

Zaniechanie przez Szpital opłacania faktur z tytułu dostaw ciepła wobec PEC przy jednoczesnym regulowaniu starych zobowiązań wobec jednego z kontrahentów powoduje dalszy wzrost zadłużania, od którego naliczane są odsetki.

Na pisemne zapytanie inspektora kontroli dotyczącego "przyczyn nieregulowana przez Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki w Suwałkach swoich zobowiązań wobec Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Suwałkach z tytułu dostaw ciepła z sieci ciepłowniczej, pomimo iż część środków finansowych na ten cel Szpital otrzymuje od podmiotów, do których pomieszczeń dostarczane jest ciepło?" Dyrektor Szpitala Edward Mostowski udzielił odpowiedzi, z której wynika, że uzyskane z tego tytułu środki były przeznaczone na spłatę zobowiązań wobec firmy TRANSBUD (dostawca oleju opałowego), które powstały w latach 2002 i 2003, kiedy to ciepło i para technologiczna na rzecz Szpitala wytwarzana była z własnej kotłowni. Dyrektor Szpitala ustalił z Transbud-em formę spłaty powyższych zobowiązań w ratach (umorzenie naliczonych odsetek uzależnione od spłaty kwoty głównej). Dostawy oleju opałowego niezbędnego do wytworzenia pary technologicznej na potrzeby pralni, kuchni i sterylizatorni, firma Transbud uzależnia od bieżącego regulowania wobec niej zobowiązań. Do dnia 31 marca 2004 roku Szpital zapłacił zaległe zobowiązania wobec TRANSBUD-u w kwocie 329.268,94 zł ze środków otrzymanych za dostarczenie energii cieplnej wyżej wymienionym odbiorcom. Wyjaśnienie Dyrektora stanowi załącznik Nr 8.

Obecnie w sytuacji, kiedy ciepło dostarczane do Szpitala przez PEC w dalszym ciągu w pierwszej kolejności regulowane są zobowiązania wobec firmy Transbud. Zaniechane jest regulowanie zobowiązań wobec Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Suwałkach.

Zadłużenie Szpitala wobec PEC na dzień 29 marca 2004 roku wynosi 2.498.121,70 zł. Kwotę zobowiązań Szpitala należy powiększyć o kwotę 1.100.166,79 zł, która powstała w wyniku sprzedaży w 2000 roku przez PEC na rzecz NORDEA BANK Polska S.A. części długów Szpitala za dostawę energii cieplnej z lat poprzednich.

Zobowiązania wobec NORDEA BANK Polska S.A. dotyczące zobowiązań PEC Suwałki - porozumienie o spłacie długu z dnia 22.12.2000 r. wynoszą:

należność główna - 544.013,85 zł
odsetki - 556.152,94 zł
razem - 1.100.166,79 zł

Ogółem zobowiązania za dostawę energii cieplnej wynoszą 3.598.288,49 zł.

W związku z zaistniałą sytuacją Szpital zdecydował się na kompleksowe uregulowanie zobowiązań dotyczących dostaw energii cieplnej i pary technologicznej, które zostało przedstawione w piśmie SPSW-076-2-15/1151/04 z dnia 30-04-2004 roku.

Realizacja programu naprawczego

Szpital w dniu 30 kwietnia 2004 roku zwrócił się do PEC z prośbą o rozważenie możliwości redukcji zadłużenia kwoty 2.254.466,55zl wg stanu zobowiązań na dzień 31.12.2003 roku, w rozliczeniu proponując dzierżawę i odsprzedanie niżej wymienionych elementów w następującym układzie (załącznik Nr 9):

- dzierżawa kanału zbiorczego przez okres 10 lat - 240.000 zł,
- dzierżawa pomieszczeń węzła WP-10 przez okres 10 lat - 120.000 zł,
- dzierżawa pomieszczeń węzła WP-11 przez okres 10 lat - 120.000 zł,
- umowa kupna - sprzedaży
a) sieć wysokoparametrowa preizolowana - 250.000 zł,
b) sieć cieplna wysokoparametrowa w kanale zbiorczym - 350.000 zł,
- umowa kupna - sprzedaży
a) węzeł WP - 10 - 200.000 zł,
b) węzeł WP - 11 - 200.000 zł,
- umorzenie z tytułu całkowitego przejęcia gospodarki ciepłowniczej 774.466,55 zł

Razem 2.254.466,55 zł

Planowane jest wykonanie termomodernizacji budynków Szpitala, co powinno zmniejszyć zapotrzebowanie na ciepło o ok. 30 %.

W modernizowanej spalarni odpadów medycznych zakładane jest również uwzględnienie montażu rekuperatora wodnego (odzyskownicy ciepła), który będzie wykorzystywany w celu dodatkowego pozyskania ciepłej wody.

Planowane jest uzyskanie pary technologicznej (na potrzeby kuchni, pralni i sterylizatorni) z miejscowych wytwornic pary, których szacunkowy koszt zakupu wyniósłby ok. 400.000 zł. Obecnie para technologiczna w ilości 1.500 kg/h wytwarzana jest w kotłowni szpitalnej przez jeden kocioł o wydajności 8.000 kg/h. Powyższe rozwiązanie pozwoliłoby na zrezygnowanie z wytwarzania pary technologicznej we własnej kotłowni.
Łączna moc, jaka jest potrzebna dla zaspokojenia potrzeb technologicznych Szpitala tj., centralnego ogrzewania i ciepłej wody wynosi 5,396 MW. Aby sprostać takim potrzebom w przypadku użytkowania kotłowni szpitala należy eksploatować 2 kotły jednocześnie. Średnie obciążenie kotła w tej sytuacji wynosiłoby 55%, co stanowiłoby niską ekonomikę przedsięwzięcia.

Zbycie przez Szpital sieci wysokoparametrowej preizolowanej, sieci cieplnej wysokoparametrowej w kanale zbiorczym oraz 2 węzłów w rozliczeniu z Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej, można będzie brać pod uwagę pod warunkiem, iż będzie wyraźnie określony (ustalony) ich właściciel, który ma prawo do dysponowania tym majątkiem.

Budzi zastrzeżenie, pod względem prawnym, propozycja odsprzedaży przez Szpital sieci wysokoparametrowej preizolowanej, sieci cieplnej wysokoparametrowej w kanale zbiorczym oraz 2 węzłów w rozliczeniu z Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej, bowiem w obecnej sytuacji środki uzyskane w wyniku ewentualnej sprzedaży powyższych elementów stanowić będą dochód Samorządu Województwa, który byłby ich dysponentem. Dyrektor Szpitala nie zwrócił się z wnioskiem do organu założycielskiego o podjęcie działań odnośnie ww. sprzedaży. (Brak opinii Rady Społecznej)

Według przedstawionych przez Dyrekcję Szpitala wyliczeń (załącznik Nr 10), w 2003 roku całkowity koszt utrzymania kotłowni wyniósł 3.021.751 zł, natomiast szacunkowy koszt ogrzewania Szpitala przez PEC wynosi 1.120.810.zł + 400.000 zł (para technologiczna z wytwornic).

W świetle powyższych informacji wynika, że oszczędności w przypadku dostaw energii cieplnej z PEC mogą wynieść ok. 1,5 mln zł w skali roku.

Na tym czynności kontrolne zakończone.

.....................................

.....................................

.....................................                                                                                                             .....................................

Podpis kontrolerów                                                                                                                        Podpis Dyrektora Szpitala

Powrót na początek strony