Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 10 stycznia 2011 r. w sprawie planowanych zmian w realizacji inwestycji drogowych w województwie podlaskim w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015

Stanowisko Sejmiku Województwa Podlaskiego
z dnia 10 stycznia 2011 r.
w sprawie planowanych zmian w realizacji inwestycji drogowych w województwie podlaskim w ramach Programu Budowy Dróg

Krajowych na lata 2011-2015

W ostatnich latach ma miejsce szereg niekorzystnych zmian w układzie sieci krajowej infrastruktury transportowej - drogowej

i kolejowej. Ich logika i kierunek wskazuje na sukcesywne ograniczanie inwestycji związanych z modernizacją i przebudową

układów krajowych sieci transportowych nie tylko w województwie podlaskim, ale całej Polsce północno-wschodniej:
Przykładem takich działań mogą być:
1) Wprowadzone Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 października 2009 r. zmiany w sieci autostrad i dróg

ekspresowych modyfikujące dotychczasową sieć dróg ekspresowych w województwie m.in.: S8, S19 oraz S61. Układ ten nie

zapewnia międzynarodowej ciągłości na poziomie dróg ekspresowych na kierunku północ - południe realizowanej uprzednio przez

 drogi S8 oraz S61
2) Usunięcie w 2010 r. z listy projektów indywidualnych PO Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 zadania dotyczącego

modernizacji drogi ekspresowej S8 Białystok – granica z Litwą (o wartości 1,8 mld zł),
3) Przesunięcie w 2010 r. na listę rezerwową zadania polegającego na modernizacji linii kolejowej E-75 "Rail Baltica"

na odcinku Suwałki – Trakiszki – granica z Litwą (o wartości 1,3 mld zł).
Nie zostały także wskazane źródła finansowania inwestycji wynikających z powyższych  zmian.
Przedstawiony obecnie w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 harmonogram realizacji inwestycji

drogowych jasno pokazuje, iż zmiany planów modernizacji międzynarodowego układu komunikacyjnego w Polsce północno-

wschodniej idą jeszcze dalej. Do 2013 r. planuje się jedynie kontynuację przebudowy drogi S8 Wyszków – Białystok na odcinku

Jeżewo – w. Choroszcz – Białystok i budowę obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa. Przebudowę pozostałych odcinków drogi ekspresowej

S8, drogi ekspresowej S19 oraz S61, tj. – wszystkich wchodzących obecnie do sieci TEN-T bądź stanowiących polskie

propozycje jej poszerzenia odsuwa się w czasie. Trudna sytuacja gospodarcza Unii Europejskiej oraz stanowiska tzw.

płatników netto UE odnośnie perspektywy budżetowej 2014-2020 stwarzają realne zagrożenie, iż plany budowy elementów sieci

TEN-T w nowych przebiegach (dróg Via Baltica oraz Via Carpatia, a także linii kolejowej E75 "Rail Baltica") w perspektywie

po 2013 r. stają się coraz mniej realne i jako plany, zostaną przesunięte w bliżej nieokreśloną przyszłość, pozostając

jedynie inwestycjami na papierze. Wszystkie te zmiany dotyczą międzynarodowego układu komunikacyjnego przebiegającego przez

Województwo Podlaskie. W kontekście zapewniania ciągłości powiązań komunikacyjnych między Polską a krajami regionu Morza

Morza Bałtyckiego (Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia) oraz państw Grupy Wyszechradzkiej (Węgry, Słowacja, Polska) z krajami

Europy Południowej (Grecja, Rumunia, Bułgaria) tego typu działania uniemożliwią realizację  strategicznych interesów

Państwa w dziedzinie transportu oraz uniemożliwiają realizację działań związanych z rozwojem województwa.
Sejmik Województwa Podlaskiego zwraca uwagę, iż zmiany układu transportowego na obszarze województwa pozbawiają region

możliwości korzystania z połączeń drogowych i kolejowych sieci TEN-T. Jednocześnie powoduje to marginalizację drugiego co

do wielkości miasta we wschodniej części Polski tj. Białegostoku. Kolejne decyzje lokują miasto w obszarze peryferyjnym,

ograniczając zwłaszcza jego  znaczenie jako ważnego punku tranzytowego i transgranicznego na kierunkach wschód-zachód i

północ-południe,

Sejmik Województwa Podlaskiego oświadcza, że działania te prowadzą do trwałego wykluczenia tej części kraju z rozwoju

Polski, do zahamowania procesu integracji województwa z pozostałą częścią kraju i do ograniczenia możliwości Państwa w

prowadzeniu polityki transgranicznej.

Sejmik Województwa Podlaskiego apeluje do Premiera Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, Ministra Rozwoju Regionalnego i

Ministra Infrastruktury o skorygowanie dotychczasowych działań oraz zapewnienie realizacji inwestycji infrastrukturalnych

dotyczących międzynarodowego układu komunikacyjnego prowadzonych przez jednostki szczebla centralnego na terenie

województwa podlaskiego. Brak realizacji tych przedsięwzięć powoduje marginalizację nie tylko naszego regionu, ale całej

Polski Wschodniej i uniemożliwia prawidłowy oraz równomierny rozwój tej części kraju.

Sejmik Województw Podlaskiego zwraca się z wnioskiem o:
1. Włączenie do listy zadań priorytetowych, których realizacja rozpocznie się do 2013 r. (tj. przeniesienie z

Załącznika 1a do Załącznika nr 1 projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015) następujących inwestycji

(numeracja wg Załącznika 1a):
 poz. 14 – Przebudowa drogi S-8 Wyszków-Białystok (bez odcinków: Jeżewo – w. Choroszcz – Białystok i obw. m. Zambrów

i m. Wiśniewo),
 poz. 18 – Włączenie południowej obwodnicy Augustowa do sieci drogowej wraz z rekultywacją odcinka północnego,
 poz. 26 – Przebudowa drogi Nr 8 Białystok – Katrynka – Przewalanka odc. Katrynka – Przewalanka,
2. Jak najszybsze przygotowanie do realizacji oraz możliwie niezwłoczne włączenie do listy zadań priorytetowych,

których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 (tj. przeniesienie z Załącznika 2 - do Załączniku 1a) inwestycji

dotyczących dróg S-61 , S-19 i drogi krajowej nr 8 (numeracja wg Załącznika 2 - Lista zadań, których realizacja

przewidywana jest po roku 2013):
 poz. 30. Droga ekspresowa S-19 granica państwa (Kuźnica) – Białystok,
 poz. 31. Przebudowa drogi S-19 Białystok - Miedzyrzec Podlaski,
 poz. 37. Budowa drogi S-61 od S8 (Ostrów Mazowiecka) – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki –

Budzisko (granica państwa),
 poz. 41. Budowa obwodnicy Sztabina dk 8 Białystok – gr. Państwa.
 poz. 82. Przebudowa drogi krajowej nr 8 Białystok – Augustów.
3. Wpisanie budowy obwodnicy Suwałk w ciągu drogi S61 (obecnie dk nr 8) do Załącznika nr 1.

Sejmik Województwa Podlaskiego zwraca się tym samym o traktowanie województwa podlaskiego jako pełnoprawnego regionu Unii

Europejskiej, który powinien uczestniczyć we wszelkich procesach związanych ze sprawiedliwą realizacją polityki spójności w

Polsce.

 

Powrót na początek strony